Válka autobusů na D1 má poražené. Přijde zdražení?

Jiří Hloušek, spolupracovník Aktuálně.cz
11. 2. 2008 14:00
Společnost Asiana se stahuje
Zlaté letušky společnosti Asiana opouští D1. Posílí linku do Karlových Varů
Zlaté letušky společnosti Asiana opouští D1. Posílí linku do Karlových Varů | Foto: Ondřej Besperát

Brno-Praha - Tlak konkurenčního boje a nedostatečný zájem cestujích o dotované jízdné vytlačuje Asianu z linky mezi metropolemi.

Podle nového jízdního řádu, který začne platit začátkem března, vyjede společnost Asiana z Brna do hlavního města už jen dvakrát denně. Od dubna pak pouze jedenkrát. Dosud přitom vypravovala jedním směrem pět spojů, její společník Eurolines dalších osm.

Konkurenční Student Agency jezdí čtyřicetkrát za den.

Konkurence čistí trh. Poté rostou ceny

Když 1. října loňského roku spustila Asiana spolu s Eurolines rezervační portál Megabus.cz, lákala na podnákladové padesátikorunové jízdné. Student Agency slevila rovněž - v cenové válce tak vítězil zákazník.

Odborníci předpovídali, že s prodejem ultralevných jízdenek bude muset nakonec menší z přepravců přestat. "Krátkodobý prodělek společností na lince Brno Praha může přispět k vytlačení jedné z nich. Poté lze čekat zvýšení cen," předpověděl například Zdeněk Říha z Ústavu ekonomiky a managementu dopravy a telekomunikací ČVUT.

Výrazné dotování jízdného není dle ekonoma Milana Rumla dlouhodobě únosné, ani systémové, proto přišlo zdražení.

Student Agency se tak vrátila k vyšším cenám. Základní jízdné z Florence do Brna nyní prodává o dvě desetikoruny dráž, než před cenovou válkou, tedy za 200 Kč. Zákaznické je při použití kreditové karty o čtyřicet korun levnější. "Vytlačili jsme konkurenci a vrátili se na běžné ceny. Znovu však zdražovat nebudeme," ujišťuje šéf SA Radim Jančura.

Cenová válka skončila. Běžné jízdné dnes přijde i na čtyřnásobek akčních cen
Cenová válka skončila. Běžné jízdné dnes přijde i na čtyřnásobek akčních cen | Foto: Ondřej Besperát

Kratší linka na pražské Roztyly má jednotnou cenu 130 Kč.

Asiana je levnější. V základu vozí na Florenc za 190 Kč, při on-line rezervaci s Megabus kartou dokonce za 120 Kč.

Nepomáhá to. A větší zájem cestujích nepřineslo ani speciální slevové jízdné "Lowcost" Asiany. Při on-line rezervaci 21 dní předem zaplatí zájemce symbolickou korunu.

Jízdenku však není možno stornovat ani měnit a nejlevnější korunovou cestu získají nanejvýš dva zájemci.

Zlaté busy míří na Vary

Alexej Litvin, šéf společnosti Asiana, přesouvá "zlatavé" vozy z D1 na linku Karlovy Vary Praha, kde pojede celkem čtyřiadvacet spojů namísto dnešních osmnácti.

"Poptávka po našich službách na této lince roste, proto přidáváme spoje.  Neznamená to ale, že k navýšení spojů na trase Praha  Brno v budoucnu opět nedojde," odůvodnil ústup z D1 Zbyněk Pokorný, tiskový mluvčí Asiany.

"Klademe důraz zejména na zajištění bezpečného provozu svých spojů a kvalitu služeb," sdělil Pokorný a dodal: "Navíc jednáme s dalšími dopravci o jejich včlenění pod portál Megabus.cz."

Běžný zákazník Asiany zaplatí 120 Kč, držitel Megabus karty 50 Kč.

SA zde již nyní jezdí po hodině dvaatřicetkrát oběma směry za základní stokorunu.

Jančura prodává staré, s novými vyjede i na nové lince

Cílem poslední nové linky je Český Krumlov. Z Prahy přes Písek a České Budějovice tam začne SA jezdit 17. března čtyřikrát denně za 140 Kč .

Z Prahy v současnosti vozí do Brna, Karlových Varů, Liberce, Ostravy, Plzně a Zlína.

SA obměňuje vozový park. V rozmezí února a června začne jezdit s novými autobusy. Budou mít křesla namísto sedaček.

"Na konci října jsme ve Španělsku objednali dvacet čtyři luxusnějších autobusů. Prototyp bázi vozů Buelas se právě finalizuje. Půjde o největší jednopatrové dálkové autobusy," říká Jančura.

Žluté vysloužilce Aytas, kteří svým designem a komfortem zažehli revoluci v autobusové dopravě, Jančura v průběhu tohoto roku rozprodá: "Žádný jsme dosud neprodali, stále ještě je potřebujeme."

Patnáct tříletých vozů v polovině životnosti prodává do zahraničí za šestinu pořizovací ceny, která činila dvanáct milionů korun.

Znáte HighJet.com?

Pod značkou "HighJet.com" přivezou konkurenci Českým drahám žluté vlaky SA. "Půjde-li vše podle plánu, vyjedeme na koleje z Ostravy do Prahy do tří let," tvrdí Jančura.

Společnost plánuje pořídit šest vlakových souprav za zhruba dvě miliardy korun. Vyrobí je německý Siemens či švýcarský Stadler. "Jednání s výrobcem uzavřeme do léta. Nabídneme ještě větší luxus než v autobusech. Ve vlaku bude šest tříd, obchodní cestující ocení konferenční místnost. Nejnižší třída bude neporovnatelně kvalitnější, než první třída v Pendolinech či v německých ICE vlacích," slibuje Jančura.

To se nelíbí marketingovému řediteli osobní dopravy Českých drah Aleši Ondrůjovi: "Osočování existujícího a úspěšného Pendolina imaginárním projektem není na místě. České dráhy udělají vše proto, aby Student Agency pokořily obchodně."

Dráhy lákají na čipové karty In-karet/Rail plus, se kterými vyjde jízdenka eLiška pro 2. třídu mezi dvěma libovolnými krajskými městy na jednotných 140Kč.

Pro ostatní nabízí od nového roku na lince Brno Praha počtem omezené jízdné za 175 Kč.

 

Právě se děje

Další zprávy