Valaši zuří. ČD jim zrušily vlak a do nového je nepustí

Karel Toman
28. 8. 2009 7:45
V pohraničí v noci staví rychlík, do kterého cestující nemohou, i když chtějí
Deatil tabule s odjezdy na nádraží Praha - Holešovice. Některé spoje byly zcela zrušeny, jiné mají zpoždění.
Deatil tabule s odjezdy na nádraží Praha - Holešovice. Některé spoje byly zcela zrušeny, jiné mají zpoždění. | Foto: Martin Novák

Vsetín, Praha -  Vsetín je na nohou. České dráhy podle tamní radnice na úkor regionu zanedbávají své poslání z daní dotované veřejné služby a ještě si přitom "mastí vlastní kapsu."

"Valašsko je z pohledu Prahy vnímáno jako okrajový region, který si nezaslouží kvalitní vlakové spojení," stěžuje si starostka Vsetína Květoslava Othová.

O co jde? Přesně před rokem se vsetínská radnice dozvěděla, že České dráhy s koncem roku zruší první ranní a poslední noční rychlík Šírava do Humenného. Lidé jej přitom podle radnice využívali k cestám do práce na obě strany hranice.

Dráhy později rychlík nahradily jiným mezinárodním rychlíkem Euronight Slovakia z Prahy do Košic. Ve městě sice v noci staví během své technické přestávky, lidé ale do něj nastoupit nesmějí.

Vlak je totiž čistě komerčním podnikem Českých drah. Není dotovaný z veřejných peněz a musí splňovat mezinárodní standardy - například že cestující nesmějí být v noci rušeni nastupováním a vystupováním dalších cestujících.

Pozor, medvědi a vlci ve stanici

Připomínkování nových jízdních řádů ČD končí 7. září. Vsetínská  radnice toho chtěla spolu se Zlínským krajem využít k prosazení svého záměru, aby lidé mohli rychlíkem cestovat i ze Vsetína.

Od ministerstva dopravy se ale Valaši v pondělí dozvěděli, že se jejich žádost zamítá. Vysvětlení, kterých se jim během jejich rok trvajících snah dostává, je přitom opakovaně spíš zvedají ze židle.

Společně s rekonstruovanou částí nádraží bylo slavnostně zahájeno Nové spojení, které se týká pěti pražských obvodů.
Společně s rekonstruovanou částí nádraží bylo slavnostně zahájeno Nové spojení, které se týká pěti pražských obvodů. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

"Jedním z argumentů pro rušení zastávek je i zvýšení bezpečnosti cestujících v noci nebo brzy ráno," vzkázal před rokem za ministerstvo dopravy jeho tehdejší mluvčí Karel Hanzelka. 

"Vedení dálkových vlakových spojů v nočních hodinách je opodstatněné pouze při zajišťování spojení mezi velkými urbanizačními oblastmi národního a mezinárodního významu," píše ve svém čerstvém dopise náměstek ministra dopravy Jaroslav Král.

V příhraničním Vsetíně tak mají pocit, že se na ně Praha dívá spatra.

"To se snad bojí, že by jim na Valašsku mohli nalézt do vlaku medvědi nebo vlci?" komentovala věc v nadsázce mluvčí radnice Eva Stejskalová.

ČD: "Vsetín nechápe problematiku komerční dopravy"

České dráhy ale jakékoliv nařčení z opomíjení regionu pro svůj vlastní prospěch odmítají. Podle mluvčího drah Aleše Ondrůje radnice "ne úplně správně pochopila problematiku" vlaku Euronight Slovakia.

"Jedná se o vlak provozovaný bez úhrady státu zcela na komerční riziko," vysvětlil Ondrůj deníku Aktuálně.cz.. Podle něj jde tedy o zcela jiný typ spoje, který funguje v jiném režimu. Není třeba určen "vnitrostátním, ale mezinárodním cestujícím."

Poptávka po přepravě tímto spojem by podle mluvčího byla ve Vsetíně "velmi nízká." "Vsetín má velmi silnou nabídku jiných spojů, které umožňují rychlé a pohodlné spojení s regiony ČR i se Slovenskem," tvrdí Ondrůj.

Odmítá tak podezření, že se dráhy snaží na úkor dopravní obslužnosti regionů vytěžit lukrativní dálkové tepny. Podle něj zajišťují České dráhy spojení Vsetína a Valašského Meziříčí s Prahou až osmkrát denně, což je oproti minulosti citelné navýšení.

Ve Vsetíně si ale stojí na svém. Podle mluvčí Stejskalové byla Šírava zrušena bez náhrad, což město dodnes cítí.

Starostka: "Je to diskriminace"

"Šírava je jediný rychlík, který má v každé větší stanici přípoj a lze tak díky němu cestovat po celých Čechách," reagoval koncem loňského září jeden z občanů, když na téma ohlášeného zrušení vlaku uspořádala radnice debatu.

Pendolino čeká na povolené k vyjetí na trať do Břeclavi
Pendolino čeká na povolené k vyjetí na trať do Břeclavi | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Nahrazení vlaku jiným, který ve městě nestaví pak muž označil za "špinavost pražských úředníků" a Hanzelkův argument o bezpečnosti mezinárodních cestujících za "nehoráznost."

"Žádnou překážku," proč by nový rychlík místo Šíravy nemohl sloužit cestujícím větších stanic v kraji, neviděl před rokem ani radní pro dopravu  Zlínského kraje Petr Hradecký, který snahy Vsetína podpořil. Marně.

Podle starostky Othové navíc Euronight není jediným příkladem. Vadí jí i omezení zastávek některých rychlíků na trase Ostrava - Hranice na Moravě - Brno.

"Tyto spoje sice jezdí zhruba každou hodinu, v Hranicích na Moravě ale zastavuje jen každý druhý, což doslova diskriminuje obyvatele Valašska, kteří míří do Brna. Ať už jsou to studenti, pracující nebo senioři," je přesvědčena starostka.

Boj nevzdává, chce do něj naopak zapojit i místní poslance a senátory.

 

Právě se děje

Další zprávy