Sindelfingen - Slabý americký dolar a levnější pracovní síla za mořem rozbouřila dělníky v Německu - koncern Daimler totiž přesune část výroby modelu Mercedes třídy C do Spojených států právě kvůli slabému kurzu a nižším výrobním nákladům a to se nelíbí zaměstnancům německé firmy.
Z největší továrny v Sindelfingenu se do Spojených států přesune asi pětina výroby nové generace modelu Mercedes třídy C. Pro firmu je to klíčový model.
Nechceme to
Už včera proti přesunu výroby do USA, kde se auta mají začít montovat v roce 2014, protestovalo na dvanáct tisíc zaměstnanců továrny. „Nebude brát scénář přesunu do USA na vědomí, budeme se bránit," řekl šéf odborů Erich Klemm. "Model C byl vyvíjen tady, tak tady musí být také vyráběn," uvedl Jan Ebersbach z vývojového centra firmy.
Podle vedení firmy je ale už rozhodnuto.
"Jsme si vědomi silného emocionálního vztahu zaměstnanců v Sindelfingenu ke třídě C a uznáváme jejich každodenní vynikající práci. Takže toto rozhodnutí nebylo jednoduché," uvedl podle agentury Reuters generální ředitel Daimleru Dieter Zetsche.
Ten se zároveň snažil uklidnit zaměstnance firmy tím, že Německo je pro Daimler stále priorita číslo jedna. "Ze strategického a ekonomického hlediska je však tento krok naprosto nezbytný k udržení budoucí konkurenceschopnosti. Rozhodnutí rovněž pomůže v dlouhém období ochránit zaměstnanost na pracovištích v Německu. Německo je a zůstane srdcem naší výrobní sítě," prohlásil.
Podle deníku Financial Times bude v Sindelfingenu výroba Mercedesů třídy C zastavena úplně. Přesun produkce se v Sindelfingenu podle Daimleru dotkne zhruba 1800 zaměstnanců. "Dotčeným zaměstnancům budou i nadále nabízeny atraktivní pracovní příležitosti," uvedla firma.
Také Jihoafrické republika a Čína
Asi 60 procent výroby nové generace tohoto modelu bude zajišťovat továrna v Brémách, odkud se do Sindelfingenu přesune produkce modelu třídy SL. Zhruba deset procent produkce nové generace mercedesů třídy C připadne na Jihoafrickou republiku a zbývajících deset procent na Čínu.
Daimler na konci září po celém světě zaměstnával 256 900 lidí, z toho 163 500 v Německu. Automobilka se v dřívějších dohodách se zaměstnanci zavázala, že do konce roku 2011 nepřikročí k nucenému propouštění. Společnost Daimler vyrábí kromě luxusních vozů Mercedes také malé automobily Smart, limuzíny Maybach a nákladní vozy i autobusy. V produkci nákladních automobilů je světovou jedničkou.
Firma hospodařila ve třetím čtvrtletí s čistým ziskem 56 milionů eur (zhruba 1,5 miliardy Kč) po ztrátě 1,062 miliardy eur v předchozích třech měsících. V meziročním srovnání se však zisk propadl téměř o tři čtvrtiny.