Úřady jednají o Hyundai - v Holešově

Tomáš Fránek, Martina Macková
30. 8. 2006 18:45
Kroměříž/Praha - Hyundai bude stavět továrnu v Nošovicích. České úřady ale posuzují, jaký vliv by to mělo na ekologii o 80 kilometrů dál - v Holešově.

Dnes se tak v Kroměříži uskutečnilo absurdní divadlo - sešli se odborníci, úředníci a lidé, aby jednali o tom, jak by korejská automobilka poškodila přírodu na Zlínsku.

Veřejné projednání vlivu na životní prostředí a celý proces české úřady nezastavily i přesto, že celý několikaměsíční proces nepůjde využít ani v případě, že by do Holešova přišel jiný investor.

Proč vlastně jednáme?

Celé jednání se odehrávalo tak, jako by Hyundai měl opravdu do Holešova přijít a začít svoji továrnu stavět.

Všichni přitom ví, že realita je jiná. Přesto do Kroměříže přijeli zástupci ministerstva životního prostředí, Zlínského kraje, CzechInvestu, úřadů, zpracovatelé posudků a zástupci obcí. Přišlo také několik za každého počasí diskuzechtivých občanů. Debatovalo se skoro dvě hodiny.

Na to, že Hyundai v Holešově nebude, upozornil teprve po hodině jednání místostarosta Záhnašovic, jedné z obcí na okraji holešovské zóny. "Pokud tam nebude Hyundai, co bude pak, přiznám se, že tomu nerozumím," podivil se starosta František Němec.

Jeden z šéfů budoucí nošovické automobilky přiletěl do Ostravy
Jeden z šéfů budoucí nošovické automobilky přiletěl do Ostravy | Foto: Ludvík Hradilek

"Už na konci prosince minulého roku mi ministr Zdeněk Škromach říkal, že korejská společnost nemá zájem o nic jiného než Nošovice," připomněl úředníkům také jeden z obyvatel Záhnašovic.

Zástupce zlínského hejtmana Stanislav Mišák ale překvapivě konstatoval: není to tak úplně definitivní. Jak to myslel? Podle něj bude možné posudky navíc využít i pro jiné investory, kteří mají o holešovskou zónu už zájem.

Debata se tak nezastavila a dokonce se mluvilo i o tom, jak by potenciální korejská výroba mohla ohrozit chráněné druhy zvířat u Holešova.

Nevyužitelné posudky

Posuzování zóny pro investora, který nepřijde, běží dál - k údivu starostů nebo zástupců občanských sdružení - až ke konečnému stanovisku ministerstva životního prostředí. "Tomu nerozumím. Nemohou přece dokument využít pro jinou firmu, jinak by obešly zákon," řekl deníku Aktuálně.cz Jiří Nezhyba z Ekologického právního servisu (EPS).

EPS napadl právě posudek o vlivu továrny na životní prostředí - ovšem v Nošovicích. Žalobu neziskové organizace bude řešit soud.

Podle právníků ministerstvo životního prostředí nedodrželo zákony, protože nechalo vypracovat tři dokumentace pro průmyslové zóny v Nošovicích, Mošnově a Holešově. Ty ovšem vzájemně neporovnávaly jednotlivé lokality, aby vyhodnotily, která z nich je pro investici nejvhodnější.

Že se posouzení nakonec nepoužije, přiznala i mluvčí ministerstva životního prostředí Karolína Šulová, která už na začátku srpna deníku Aktuálně.cz řekla, že se nyní zpracované posudky, na kterých pracovaly odborné firmy a musely se k nim vyjádřit jak krajské, tak místní úřady, nedají využít pro případný příchod jiného investora do Holešova.

"Jenom pokud by nastala hypotetická situace, že půjde o naprosto totožný záměr, pak by pravděpodobně šlo využít stávající posudky a dokumentaci," řekla deníku Aktuálně.cz Šůlová.

V Holešově by se tak musel objevit stejně velký investor jako Hyundai, který by zabral většinu plochy zón, musel by mít stejnou výrobu jako korejská továrna, do které by se muselo dovážet podobné množství dílů a vypouštět z ní stejné množství škodlivých látek. "Ani tak by to nebylo možné. Posouzení je prostě pro jedinou firmu, která se jmenuje Hyundai," oponuje Nezhyba.

Stejně se dnes vyjádřil také zpracovatel posudku Zdeněk Obršal. "Pokud do Holešova přijde další investor, vrací se celý proces na začátek, musí se začít celé posuzování znovu," uvedl.

Vyhozené peníze? Ne, tvrdí CzechInvest

V případě hodnocení vlivu na životní prostředí přitom nejde o zrovna levnou záležitost. Cena vyhotovení v případě zón v Mošnově a Holešově se počítá na miliony korun.

Agentura CzechInvest ale míní, že dnes se už vše projednává zadarmo. Stát si tak zkouší nanečisto, jak by mohl dopadnout případný příští investor.

"Toto projednávání nás už nic nestojí. Navíc na příkladu firmy Hyundai si předem prověříme, zda jsou tyto zóny schopny v budoucnu přijmout tak velkého investora," řekla deníku Aktuálně.cz mluvčí agentury Alžběta Honsová.

Pokud se podle ní ukáže, že investice by životní prostředí příliš poškodila, bude stát zóny nabízet investorům jiného typu. "V krajním případě může být zcela zastaven proces přípravy zón a stát tím ušetří nemalé prostředky. Již rozběhlý proces hodnocení dopadu investice na životní prostředí je nejsnazší a také nejefektivnější cestou, jak to zjistit." řekla.

 

Právě se děje

Další zprávy