TV Nova zdražila, utíkají jí zákazníci

Michal Najman
22. 3. 2006 0:00
Praha - Televizi Nova opustil kvůli změnám v reklamní politice význačný klient. Mediální agentura Médea hodlá letos využívat už jen ostatních kanálů a jiných médií.

"Důvodem je nepřehlednost obchodních podmínek a cenová politika," uvedl pro deník Aktuálně.cz Jaromír Soukup, ředitel agentury Médea.

Kolik tím Nova ztratí?

Společnost Médea patří mezi největší na českém mediálním trhu a měsíčně doposud utrácela v TV Nova desítky milionů korun. Mezi její největší klienty patří společnosti ČEZ, Zentiva a Mountfield.

V pondělí začal prodej reklamy na TV Nova na měsíc duben. Zástupci agentury Médea se jednání vůbec neúčastnili.

Radikální zdražení na Nově odrazuje

Nova radikálně zdražila reklamu - až o 25 procent - a zrušila uzavřené dlouhodobé smlouvy.

Jako důvod zdražení uvádí Nova připomínky Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), snahu o uvolnění reklamního prostoru a přesun části reklamy z prime time do méně vytížených časů.

"Nové obchodní podmínky již jsou v souladu s naším obchodním právem, zdražení však s našimi připomínkami nemělo nic společného a Nova jich jen využila k navýšení cen," uvedl pro Aktuálně.cz Martin Pecina, předseda ÚOHS.

"Všechny dlouhodobé smlouvy byly zrušeny. Jednání o nových obchodních podmínkách nejsou uzavřena a zadavatelé se obávají, že při případných změnách v objednané reklamě bez dlouhodobých smluv bude TV Nova účtovat ceníkové ceny. Ty jsou podstatně vyšší," řekl Jan Levora z Českého svazu pro značkové výrobky. 

TV Nova na tuto obavu reagovala s tím, že co zadavatelé objednají nyní, mohou do konce března zrušit bez penalizace.

"Toto je zcela nové opatření a takových modifikací se objevuje více. Změny v obchodních podmínkách se vyvíjejí každým dnem a nepřináší klid do řad zadavatelů reklamy," dodal Levora.

Na otázku, zda TV Nova zaznamenala odklon klientů v souvislosti se zdražením, odpověděla tisková mluvčí Veronika Šmítková, že je to zatím předčasná otázka, neboť nemají zatím podepsány všechny smlouvy. Vzhledem k výsledkům sledovanosti konkurence však žádný významný odklon nepředpokládá.

Někteří zůstávají, nemají kam jít

S TV Nova neukončí spolupráci jednička na českém reklamním trhu, společnost OMD Czech. S Novou jednala i další z velkých agentur - Universal McCann.

Foto: Aktuálně.cz

"Jednání jsou sice obtížnější než v minulosti, odklon se však nejspíše dít nebude, protože reklamu jednoduše nemáme kam přesunout," sdělil Marek Svoboda, jednatel mediální agentury Universal McCann.

TV Prima je velmi blízko vyprodání svého reklamního prostoru, a proto jednoduše zadavatelé na Novu musí. Uzavřela velké množství kotraktů a nyní se potýká s problémy s jejich plněním. Důvodem je propad sledovanosti po skončení první řady reality show VyVolení. Až nyní se sledovanost ustálila a agentury doufají v její nárůst.

Filip Doubek, obchodní ředitel agentury Médea, se domnívá, že by Prima měla využít situace a převzít Nově co nejvíce klientů. "Zatím však nemám pocit, že by Prima v této oblasti činila nějaké významné kroky," řekl deníku Aktuálně.

Televizní reklama v ČR nejdražší 

Televizní reklama byla už před zdražením TV Nova nejvyšší v regionu. Z porovnání přepočtu na zásah 1000 diváků (index CPT) se ukázalo, že cena CPT na Slovensku činí zhruba 75 procent české ceny, CPT v Maďarsku pak 59 procent a v Polsku se cena za oslovení tisíce diváků pohybuje dokonce na polovině české ceny.

Podle Českého sdružení pro značkové výrobky nebude až do roku 2008 existovat k Nově a Primě reálná reklamní alternativa. Až nástup digitálního vysílání může vytvořit konkurenci na trhu.

 

Právě se děje

Další zprávy