Brno - Možnost doplout na lodi z Českých Budějovic do Prahy nabývá reálných obrysů. Práce na řece Vltavě se začínají dávat do pohybu.
Úřady nyní dostávají k posouzení plány na to, jak bude celý projekt splavnění Vltavy postupovat. Projekt je klíčový pro další rozvoj turistiky v Jihočeském a Středočeském kraji.
Ředitelství vodních cest předkládá k posouzení vlivu na životní prostředí výstavbu vltavské vodní cesty v úseku mezi Hlubokou nad Vltavou a vodní nádrží Hněvkovice.
Na lodi až do Prahy
"Jde o výstavbu nové plavební komory na jezu Hluboká nad Vltavou a vyčištění koryta řeky ve vodní nádrži Hněvkovice," uvedlo ředitelství ve své žádosti.
Vybudování nové plavební komory je součástí projektu, který má pro lodě uvolnit celý úsek z Českých Budějovic přes vodní díla Slapy a Orlík do Prahy. Plavbě lodí zatím brání přehrady.
Na Slapech tak má vyrůst další nová plavební komora, na Orlíku bude výtah pro lodě.
Stát chce na celý projekt vyhradit desítky milionů korun, celkové náklady se odhadují na jednu a půl miliardy korun.
Už v příštím roce má jít na splavnění Vltavy přes sedmdesát milionů korun. Podle výhledu Státního fondu dopravní infrastruktury na roky 2009 a 2010 má jít do výstavby vltavské cesty ještě více peněz - v roce 2009 přes sto milionů, o rok později pak přes dvě stě milionů korun.
Další peníze chtějí kraje získat z evropských fondů. Regiony si od splavnění řeky slibují výrazný ekonomický přínos.
Vyděláme na tom
"Splavnění Vltavy do Českých Budějovic a realizace navazujících projektů může regionu přinést nové příjmy ve výši téměř 140 milionů korun za rok," uvedlo ředitelství ve své žádosti.
Splavněním Vltavy by navíc vznikla pracovní místa, do regionu by totiž přijelo a pobývalo zde i více turistů. "V plánu to máme v podstatě od té chvíle, kdy kraj vznikl," uvedl už dříve hejtman Středočeského kraje Petr Bendl.
V Evropě je na patnáct tisíc tras a vodní turistice se podle studie společnosti Econsult věnuje skoro milion lidí.
Nejznámější vodní trasou v tuzemsku je unikátní Baťův kanál. Tam letos zavítal rekordní počet 62 tisíc turistů.
V příštím roce se má začít stavět plavební komora u Sudoměřic, která umožní nepřerušenou šedesátikilometrovou plavbu lodí z Otrokovic až do Hodonína.
ČTĚTE VÍCE:
- Denní dojíždění do práce vlakem bude luxus
- Eko tašky zabraly. Na zákazníky se chystají novinky
- Rozšíření obřího nákupního centra dostalo souhlas