Toyota prověřila 1/2 svolaných vozů a závadu neobjevila

Reuters Petr Jemelka Reuters, Petr Jemelka
20. 5. 2010 12:16
Nikdo dosud nepředložil důkaz o tom, že by byly naše pedály závadné, tvrdí Toyota
Do servisů musely i modely Prius
Do servisů musely i modely Prius | Foto: Aktuálně.cz

Washington - Toyota oznámila, že už prověřila polovinu plynových pedálů vozidel, které v rámci svolávací akce povolala do servisů. Podle vlastního vyjádření je s výsledkem spokojena.

V Česku již Toyota, podle dnešního vyjádření mluvčího českého zastoupení Toyoty Tomáše Vaňka pro Aktuálně.cz udělala prohlídky a namontovala přídavný díl na plynový pedál u 70 procent vozů, jichž se svolávací akce týká.

Pedály se podle informací japonského výrobce ukázaly jako spolehlivé a neprokázalo se, že by byla závada způsobující nechtěnou akceleraci některých modelů elektronického charakteru.

Takové jsou závěry, které vedení společnosti zaslalo do amerického Kongresu, který prošetřuje podezření ze zanedbání bezpečnostních prověrek.

Nedůvěra přesto přetrvává

Vedoucí prodeje Toyoty v USA Jim Lentz v materiálu dále uvádí, že už se od října 2009 do ledna 2010 podařilo prověřit zhruba 3,5 milionů vozidel, u nichž výrobce hledal mechanickou závadu.

„Přijímáme důležitá opatření, díky nimž se staneme odpovědnější organizací zaměřenou na bezpečnost. Celý náš podnik se zmobilizoval, aby zajistila, že budou vozidla Toyota bezpečné a spolehlivé," napsal Lenz zákonodárcům.

Prohlášení přichází poté, co Toyota v úterý zaplatila pokutu ve výši 16,4 milionů dolarů (zhruba 330,5 milionů korun) za to, že byla při svolávání aut příliš laxní.

Někteří členové Energetické a obchodní komise Sněmovny reprezentantů, která se případem zabývá, vyslovili obavu, že  Toyota neprověřila plynové pedály dost důkladně.

Komisaři si proto vyžádali detailní popis elektronického akceleračního systému a žádali, aby jim výrobce aut sdělil, v čem je podle něho problém. Toyota si v reakci na to najala konzultační firmu Eponent Inc a nechala si vypracovat expertízu.

Brzdy budou muset být výkonnější

Konzultační firma ale podle všeho na nic nepřišla, protože Toyota v materiálu zaslaném zákonodárcům napsala, že „dosud nikdo nepředložil jakýkoliv důkaz, že elektronické plynové pedály u Toyot mohou způsobovat  nechtěnou akceleraci v podmínkách reálného života."

Američtí zákonodárci na základě zkušenosti s Toyotou připravují změnu legislativy, která zpřísní bezpečnostní předpisy. Například brzdy budou muset být tak výkonné, aby automobil zastavil i v případě, že bude plynový pedál akcelerovat.

Kvůli objeveným výrobním vadám na brzdách, plynových pedálech a dalších součástech vozů u několika modelů Toyoty muselo do servisu na deset milionů vozů.

 

Právě se děje

Další zprávy