Šanghaj - Čínská automobilka BYD je na západě známá jen fajnšmekrům, a to ještě spíš svou nezdařilou imitací loga svého bavorského vzoru - BMW.
Pokud jí ale vyjde její ambiciózní plán, brzy se to změní. Za 15 let chce totiž prodávat auta i v USA a Evropě a být největší automobilkou na světě.
V čele žebříčku tak chce předstihnout japonskou Toyotu, která vloni kvůli krizi sesadila z prvního místa americký koncern General Motors.
Výzva i pro Česko
Výzva je to i pro Česko. Po zemědělcích a třeba textilkách totiž globální konkurence z východu zřejmě už brzy dopadne také na výkladní skříň západního průmyslu a páteř české ekonomiky - automobilky.
"Je to dlouhodobý cíl společnosti. Do roku 2015 chceme být největším čínským, a za dalších 10 let největším světovým výrobcem aut," sdělila dnes agentuře AP Jasmine Huangová z marketingového oddělení firmy.
"Naše tržby tvoří v současnosti většinou jen domácí prodej, uvažujeme ale o expanzi do zahraničí," potvrdila slova zástupce generálního ředitele automobilky Wang Ťiang-ťuna pro čínský list China Daily.
Podobně jako další čínské automobilky chce v následujících letech také BYD uspět v Evropě a USA. V rukávu má přitom schovanou divokou kartu: hybridní auto, které bude zároveň možné dobíjet z běžné zásuvky.
Zrání Číny nebo gigantická bublina?
Podle expertů je otázka, jestli se Číňanům podaří splnit přísné evropské a americké normy bezpečnosti a kvality. Jiní ale varují, aby Západ Čínu nepodceňoval, že se tamní ekonomika už začala stáčet od masové výroby k produkci kvalitnějšího zboží. Jiní zase varují, že současný růst Číny je jen gigantická bublina, která brzy splaskne.
Tamní automobilky ale nečekají. "BYD pravděpodobně začne vyvážet omezený počet vozidel s cílem prezentovat svoji značku," řekl AP analytik společnosti CLSA Scott Laprise. "Zatím je to všechno jen o reklamě a budování pozice pro značku na mezinárodním trhu."
Úderník BYD: do 2025 zvýšit výrobu o 2500 %
Firma BYD byla založena roku 1995, do automobilového průmyslu se ale pustila teprve v posledních několika letech. Je kótovaná na burze v Hongkongu a 9,9 procentní podíl v ní má i americký miliardář Waren Buffett.
Letos automobilka prodala za prvních osm měsíců bezmála 247 tisíc aut, což je o šest a půl tisíce aut víc než konkurenční Cherry Automobile. Její sedan se "stíhačkovým" označením F3 je letos nejprodávanějším modelem v Číně.
Zatím ale ještě Američané Čínu tvrdě porážejí na její vlastní půdě. Za první půlrok tam letos nejvíc aut prodal GM (814 tisíc aut), následovaný Volkswagenem (652 tisíc aut).
Největší automobilka světa, japonská Toyota, prodala roku 2008 skoro devět milionů aut, druhý GM 8,4 prodal milionů vozů. BYD, který letos očekává prodej 400 tisíc aut, tak má co dohánět, ambice mu ale nechybí. Do roku 2025 chce prodávat 10 milionů aut ročně.