Praha - Namísto tradičního obchodu vietnamská "večerka". Obsazení prodejen v centrech velkých českých měst se v posledních letech výrazně proměnilo.
Podle analýzy Centra pro regionální rozvoj odvedly velké hypermarkety a nákupní centra na okrajích měst zákazníky z tradičních malých prodejen, což řadu obchodů zlikvidovalo.
Jejich místo zaujali z velké části právě asijští prodejci. Počet jejich obchodů v centrech měst už se přiblížil počtu samoobsluh, které pod svou značkou sdružuje Coop.
Kromě majitelů malých prodejen mají ale vietnamští obchodníci i velkého konkurenta - řetězec Tesco, který právě v centrech měst otvírá malometrážní prodejny Tesco Expres a který pohltil i sítě malých prodejen Žabka a Koruna.
Přesto ředitel marketingu obřího řetězce Michal Štádler tvrdí: "Tyto obchody nepovažujeme za přímou konkurenci."
Aktuálně.cz: Jaké jsou plány Tesca ohledně sítě malometrážních prodejen v centrech měst, ať se jedná o Tesco Expres nebo prodejny Žabka?
I v letošním roce budeme pokračovat v organickém růstu. To znamená, že plánujeme otevřít jak menší obchody, tedy Expres a supermarkety, tak hypermarkety. Při otevírání nových obchodů se pro konkrétní formát rozhodujeme na základě detailní analýzy místního prostředí, přítomnosti jiných obchodů a potřeb zákazníků.
A.cz: Kolik těchto malometrážních prodejen nyní máte?
Malometrážních obchodů, tedy Tesco Expres, provozujeme v současné době 39. Po schválení obchodu s Investiční skupinou Penta Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže mělo přibýt 47 Korun, které plánujeme provozovat pod názvem Expres, několik nových dlouhodobě plánovaných prodejen Expres a 81 obchodů Žabka, které budeme provozovat dále na základě franšízy. Žabka je pro nás nový model obchodu s průměrnou prodejní plochou 90 čtverečních metrů.
A.cz: Jaké chystáte změny v hypermarketech?
Přeměňujeme hypermarkety postupně na koncept Extra. V těchto obchodech přímo na prodejní ploše zákazníci najdou lékárnu, optiku, fotolab nebo prodejnu telekomunikačních služeb. Uvedený trend odpovídá podle našich průzkumů měnícím se potřebám českého zákazníka.
Zákazníci se změnili
A.cz: Nebudou si vaše malometrážní prodejny a hypermarkety konkurovat navzájem?
Český zákazník prošel v posledních letech velkou proměnou. Vyhovuje mu, když si může jednou týdně zajet na velký "rodinný" nákup do hypermarketu, kde pořídí vše, s velkým výběrem a protože nakoupí na jednom místě, tak i rychle. Vedle toho chce mít možnost nakoupit si drobný každodenní nákup, čerstvé pečivo, mléčné výrobky - prostě to co se vejde do jedné nákupní tašky, a to co nejblíže k domovu nebo zaměstnání. Ještě před dvěma třemi lety takový typ prodejen u nás chyběl.
A.cz: Jak vidíte konkurenci asijských obchodníků a jejich večerek?
Určitě mají na trhu své místo, koneckonců podobně rozšířené jsou i v jiných evropských zemích. My se s nimi ale přímo nesrovnáváme, nepovažujeme je primárně za přímou konkurenci. Služby, které nabízíme prostřednictvím prodejen Expres a v budoucnu i Žabek, jsou na zcela jiné kvalitativní úrovni, ať už z hlediska zboží, příjemného prostředí nebo personálu.
A.cz: Reagují prodejny Expres na místní podmínky?
Podle potřeb a přání zákazníků prodejny Expres dále vylepšujeme, například nabídkou zboží od místních dodavatelů. Je běžné, že zákazník kromě sortimentu, který je stejný ve všech obchodech, v tom svém "místním" najde i výrobky třeba od místního pekaře.