Praha - Až o čtyři miliardy korun méně bude mít v příštím roce k dispozici Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC). Na investiční i neinvestiční činnost jí připadne 11,4 miliardy korun, což je podle mluvčího správy nedostatečné.
"Peníze budou chybět na opravy a údržbu tratí, nedostatek financí se projeví také u chystaných investic do zabezpečovacích zařízení na železničních přejezdech," řekl ČTK mluvčí státní organizace Pavel Halla.
Obvyklá částka, se kterou správa hospodaří, dosahovala v minulosti 15 miliard korun. Už v loňském roce ale Státní fond dopravní infrastruktury přesunul 1,1 miliardy korun z částky pro SŽDC ve prospěch silnic.
Nedostatek financí se podle mluvčího mimo jiné projeví také na přípravě dokumentace a výkupech pozemků a dalších krocích souvisejících s přípravou staveb, na jejichž financování se podílí Evropská unie a které SŽDC plánuje zahájit příští rok.
Prioritou je 3. a 4. koridor
Podle SŽDC se zpozdí také projekty zavedení evropského vlakového zabezpečovacího systému, které jsou nezbytné pro dokončení I. a II. železničního koridoru z Německa přes Ústí nad Labem, Prahu, Českou Třebovou, Brno a Břeclav do Rakouska a z Polska přes Ostravu, Přerov a Břeclav na Slovensko.
Pro rok 2012 bude ovšem i přes snížení rozpočtu SŽDC zachováno plynulé financování projektů ve výstavbě spolufinancovaných z unijního operačního programu Doprava, uvedl Halla. Prioritou správy železnic je čerpání prostředků operačního programu Doprava na investice do III. a IV. tranzitního železničního koridoru, případně do dalších významných tratí a do vybraných železničních uzlů.
III. tranzitní železniční koridor spojuje Německo přes Plzeň, Prahu, Olomouc a Ostravu se Slovenskem, IV. koridor Německo přes Ústí nad Labem, Prahu a České Budějovice s Rakouskem.