Brno - Po čtrnácti letech je konečně jasno: Stát nezaplatí ani korunu za to, že zakázal řidičům používat antiradary.
Nejvyšší soud totiž s definitivní platností odmítl stížnost společnosti Elko Digital. Za to, že si lidé několik měsíců nemohli antiradary nakupovat, požadovala od státu 865 tisíc korun za ušlý zisk.
Spor se odehrál už před čtrnácti roky. Tehdejší ministerstvo dopravy několikrát během pár měsíců změnilo postoj k antiradarům. Nejprve je povolilo, pak po protestech ministra vnitra a dopravní policie zakázalo. A po protestech firem dovážejících antiradary nakonec znovu povolilo.
Podnikatelské riziko
Společnost Elo Digital tehdy vyčíslila údajnou škodu, kterou jí váhání státu přineslo, na zmíněných 865 tisíc.
Městský soud v Praze ale rozhodl, že stát nic platit nemusí. Firma podle soudců nedokázala zdůvodnit, proč měla přijít o zisk. A to, že antiradary nemohla nějakou dobu prodávat, je podnikatelské riziko spojené s tím, jaké zboží nabízela.
"Obchod s takovými věcmi, jako jsou antiradary, může být na jedné straně velmi ziskový, na druhé straně i velmi rizikový," rozhodli tehdy soudci s tím, že nárok firmy je v rozporu s dobrými mravy.
Firma se ale bránila u Nejvyššího soudu. Škoda, kterou jí postup státu způsobil, podle ní jasně vyplývá ze znaleckého posudku. Argumentovala také tím, že obchod s antiradary stát nezakázal.
"Zákonodárce nezakázal, ani neomezil obchodování s předmětným zbožím, proto s ním lze v dnešní době obchodovat zcela legálně. Pro rozpor s dobrými mravy by musely být odmítány též náhrady škod při obchodování například s alkoholickými nápoji, tabákovými výrobky," uvedli zástupci firmy v dovolání.
Neprokázaná škoda
Nejvyšší soud ale argumenty firmy neuznal. Podle senátu vedeného soudcem Josefem Rakovským nemá firma na odškodnění nárok.
Firma podle soudců nedokázala vyčíslit, o kolik ji stát svým postupem měl poškodit. Nestačí totiž jenom pouhý odhad pravděpodobné ztráty, firmy musí v takových případech jasně prokázat, že skutečně přišly o zisky.
V současné době není použití přenosných ani pevných antiradarů v České republice obecně nijak omezeno.
V praxi však lze legálně využívat pouze takzvané pasivní přístroje upozorňující, že policie na daném místě měří mikrovlnným radarem.
Zákon o provozu na pozemních komunikacích totiž zakazuje použití takových aktivních prostředků, které mohou rušit nebo jinak omezovat činnost policejních radarů.
Za použití aktivních antiradarů, rušících nebo omezujících činnost radarů, dříve hrozily až stotisícové pokuty. Loni ale sněmovna schválila zásadní snížení pokut za použití aktivního antiradaru. Nyní se pohybují od pěti do deseti tisíc korun.