Spása průmyslu: Nejlevnější auto světa a elektromobily

Tomáš Fránek
3. 11. 2009 22:30
V Německu má přijít o práci až 240 tisíc lidí z automobilového průmyslu
Na přelomu let 2010 a 2011 chce Tata Motors začít levné vozítko prodávat i v Evropě. A to v inovované verzi splňující emisní i bezpečnostní standardy Evropské unie.
Na přelomu let 2010 a 2011 chce Tata Motors začít levné vozítko prodávat i v Evropě. A to v inovované verzi splňující emisní i bezpečnostní standardy Evropské unie. | Foto: Reuters

Brno/Berlín - Automobilový průmysl v Evropě nečekají žádné změny k lepšímu ani v příštím roce, jenom v Německu tak mohou přijít o práci desetitisíce lidí.

A pro dodavatele dílů bude znamenat spásu stále rostoucí výroba elektromobilů a pro část také dodávky pro nejlevnější auto světa - indické Nano.

240 tisíc na dlažbě

Víc jak polovina výrobců automobilů v Evropě tak podle studie společnosti Ernst & Young, které odpovídalo na 300 manažerů automobilových firem, čeká, že i příští rok bude klesat výroba.

Firmy čekají oživení prodeje až na konci roku 2010 a chtějí výrazně šetřit, omezit se má také vývoj a výzkum. "Ve východní Evropě se bude prověřovat konkurenceschopnost českého a slovenského automobilového průmyslu," uvádí zástupci Ernst & Young.

A podle předpovědi poradenské firmy AT Kearney může do roku 2013 propad automobilového průmyslu jenom v Německu připravit o práci 240 tisíc lidí. Deník Die Welt, který zprávu citoval, uvedl, že nyní automobilový průmysl v zemi zaměstnává 1,4 milionů lidí. "Karty v oboru se rozdávají znovu," uvedl analytik společnosti Götz Klink.

Podle studie se výroba aut na úroveň roku 2007 dostane až v letech 2013 až 2015. To znamená, že automobilky budou muset snížit svoje výrobní kapacity.

To, že krize bude úřadovat mezi automobilkami i v příštích letech, potvrzují také zástupci jednotlivých firem. "Podnikatelské prostředí v našem oboru bude i nadále drsné," řekl na mezinárodní konferenci ředitel Volkswagenu Martin Martin Winterkorn. Podle něj i když už automobilky padly na dno, tak krize potrvá ještě nejméně do konce roku 2010.

Pro dodavatelé dílů pro auta ale podle poradenské společnosti AT Kearney je větší naděje na oživení než pro samotné evropské výrobce aut. Dodavatelské firmy totiž mohou těžit jak z rychlého rozvoje výroby elektromobilů, tak nástupu malých a superlevných aut.

Malé auta a Nano

Do roku 2013 tak budou mít velcí němečtí výrobci dílů (část z nich má továrny i v Česku) prospěch z výroby nejlevnějšího auta na světě, indického vozu Nano. Jeho základní verze stojí 100 000 rupií (necelých 40 000 korun).

Bosch tak pro Nano dodává brzdy, Continental palivové čerpadla. "Prodej tohoto superlevného vozu se zvýši ze současných asi 2,5 milionu vozidel na zhruba 15,4 milionů aut," uvedli experti společnosti AT Kearney.

Podle firmy se nejméně krize mohou bát výrobci malých aut. To potvrzují také čísla z automobily TPCA. Ta letos vyrobí přes 330 000 automobilů, což o dvě procenta více než loni. Nárůst výroby očekává automobilka i v příštím roce.

Na pokračování krize se ale muž připravují ve Škodě Auto. Od ledna se tak bude například Škoda Fabia vyrábět jen ve dvousměnném provozu, očekává se také výrazné snížení počtu agenturních pracovníků, kterých je nyní ve firmě zhruba 3800.

"V příštím roce budeme na jedné straně konfrontováni s ukončením jednorázových podpůrných programů a na straně druhé s postupným oživováním jednotlivých ekonomik. Vývoj situace v příštím roku lze jen velmi těžko odhadnout," uvedl Reinhard Fleger, člen představenstva odpovědný za oblast prodeje.

 

Právě se děje

Další zprávy