Soud řeší:Co je sponzoring a co reklama?

Tomáš Fránek
10. 11. 2006 14:15
Brno - "Sponzorem pořadu Vypadáš skvěle! je Aquila." Rada pro televizní vysílání to považuje za reklamu a dává pokutu. Soud to ale vidí jinak.

Infobox

BUDOU NOVÁ PRAVIDLA

  • Rada pro rozhlasové a televizní vysílání ve spolupráci se zástupci televizního a reklamního trhu kvůli nejasnostem nyní vytváří pravidla pro to, jak má vypadat sponzoring v televizi, aby nedocházelo k porušení zákona.
  • Mělo by být zřejmé, zda to, co pustí TV na obrazovku, je sponzoring anebo klasická reklama.
  • Jedinou spornou otázkou je nyní podle předsedy rady Václava Žáka to, zda mohou být jako sponzoři pořadů uváděny firmy nebo i jejich značky zboží. Rada má pravidla schvalovat ještě v listopadu.
  • Podle zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání sponzorský vzkaz nesmí propagovat prodej, nákup či pronájem výrobků nebo služeb sponzora.
  • Provozovatel naopak musí označit sponzorovaný pořad na začátku nebo na konci obchodním jménem sponzora, logem nebo ochrannou známkou.

Jedenáct sporných případů sponzorských spotů před pořady české televize nyní posuzoval Nejvyšší správní soud. Dva rozhodl ve prospěch televize a devět jich vrátil k Městskému soudu v Praze k přezkoumání. Sedm z těchto devíti rozsudků chce zrušit ČT, dva RRTV.

Rozdílné rozhodování

Jde o pokuty ve výši 50 tisíc korun udělené České televizi Radou pro rozhlasové a televizní vysílání například za vysílání sponzorských šotů firmy Hamé na kečupy Otma před Večerníčkem, společnosti Wella před pořadem Vypadáš skvěle nebo Zlatých stránek před jednou ze sportovních relací.

Ve dvou případech Nejvyšší správní soud rozhodnutí městského soudu definitivně posvětil a zamítl stížnost Rady.

Neplatí tak padesátitisícové pokuty udělené České televizi za sponzorské klipy na minerální vodu Aquila před pořadem Vypadáš skvěle a kotle Buderus před předpovědí počasí.

Jedenáct sporů, o kterých nyní Nejvyšší správní soud rozhodl, je jenom částí všech udělených pokut, které se dostaly až k soudu. Jenom za minulý rok soudy rozhodovaly dvacet devět případů pokut pro Českou televizi, jejich rozhodování ale nebylo jednotné.

Zatímco v části případů soudci dali za pravdu České televizi a uznali, že nejde o reklamu a tím i porušení zákona, v dalších případech se ale postavili na stranu televizní Rady. Ta totiž tvrdí, že vysíláním sponzorských spotů před pořady televize obchází limity reklamy stanovené v zákoně.

Argumentace obou stran sporu jsou zřejmé na dvou případech, které nyní Nejvyšší správní soud vrátil k novému rozhodnutí.

Miliony za sponzoring

Jde tak například o spot na výrobek Stopangin vysílaném před předpovědí počasí v pořadu Dobré ráno s Českou televizí.

Spot vypadal takto: na obrazovce je stylizovaná silnice, stromy v pozadí. Na križovatku přijíždí sanitní vůz s nápisem Stopangin a objeví se další nápis: "Dáváme přednost uzdravení".

Dole na záběru jsou informace o léku, nahoře pak odkaz na teletextovou stránku, za zvuku motoru znějí slova "Řešení podzimního nachlazení vám přináší sponzor pořadu Stopangin"; pak se ozve výstražný signál sanitního vozu a slova "Dáváme přednost uzdravení. Stopangin."

Pokutu dostala Česká televize také za odvysílání sponzorského spotu před pořadem Kalendárium. Ve spotu se objevilo logo firmy Reader' s Digest Výběr. "Ke sledování tohoto pořadu vás zve vydavatelství Reader' s Digest Výběr. Bohatý zdroj kvalitních publikací pro celou rodinu," zaznělo z obrazovky.

A podle televizní rady v takovýchto případech nejde o sponzorský spot, ale o reklamu. Spot totiž přímo vybízí ke koupi výrobku a divákovi je například v případě šotu Stopanginu podle rady podsouván dojem, že při nachlazení mu právě tento přípravek pomůže.

Česká televize ale tvrdí, že sponzorské příspěvky se do limitů reklamy nezapočítávají a umístění sloganů zákon o vysílání nezakazuje. V zákoně podle České televize není žádné omezení, které by se týkalo sponzorských titulků.

Sponzoring pořadů je pro Českou televizi významným zdrojem příjmů. V minulém roce firmy tímto způsobem utratily 198 milionů korun. A jen při fotbalovém mistrovství světa v Německu to bylo dvacet milionů korun.

Pokuty za sponzoring pořadů dostaly i televize Prima a Nova.

 

Právě se děje

Další zprávy