Podle zástupců SOS již podle zástupců SOS padly loni a další se chystají. V případě ČSOB se SOS nelíbí, že chce banka po lidech poplatky za vedení a zrušení účtu, poplatek za neoprávněnou reklamaci platební kartou a takzvaný neadresný poplatek. S bankou se prý chtělo na změně dohodnout mimosoudně. To se však nepovedlo a na počátku listopadu se proto SOS obrátilo na klienty ČSOB, aby se připojili k plánovanému podání žaloby.
Odstrašující kampaň měla zastavit žaloby
Zástupci spotřebitelů neuvedli, kolik lidí bylo ochotno banku žalovat. Z "řady" zájemců prý spolu s advokátní kanceláří Holec, Zuska & partneři vybrali dva vzorové případy. Prvním je člověk, který nárokuje 2345 korun bez úroku z prodlení za poplatek za vedení účtu a zrušení účtu. Druhá žaloba se týká podnikatele, který chce bez úroků 4168 korun za poplatek za vedení účtu. Podle právníka Petra Holce se ČSOB pokusila zabránit žalobám odstrašující kampaní.
České aerolinie se podle SOS provinily tím, že před loňskými Vánoci nabízely časově omezené dárkové poukázky, kterými si lidé mohli předplatit slevu na letenku. Platnost poukázek končí 30. června, což je podle sdružení protiprávní. ČSA by prý měly lidem umožnit buď výměnu za poukázky, které platí i po červnu, nebo klientům, kteří poukázky nevyužijí, vrátit peníze.
Na údajnou protiprávnost nabídky prý SOS upozornilo v prosinci tehdejšího šéfa ČSA Jaroslava Tvrdíka. Žádnou oficiální reakci však údajně nedostalo.
Žaloba čeká další banku
Možnost podávat žaloby za klienty je pro spotřebitelské organizace relativně nová. SOS loni podalo první dvě žaloby za nefér přístup ke spotřebitelům, a to na internetový obchod Kasa.cz a na společnost Asko nábytek, s kterou se nakonec dohodlo mimosoudně. Nyní sdružení připravuje další žaloby, mimo jiné na další českou banku.
Sdružení obrany spotřebitelů loni zaznamenalo zhruba 15.500 dotazů a stížností na chování firem, což je meziročně o 3500 více. Nejvíce problémů bylo tradičně s odmítnutými reklamacemi, přičemž v čele pomyslného žebříčku stojí obuv, elektronika, a také mobilní telefony.
Prodejci prý mají ve zvyku reklamaci odbýt s tím, že do telefonu vnikla voda. "Vypadá to, že je na každém druhém rohu spotřebitel, který si na svůj mobilní telefon nechává skapávat vodu, nebo si jej máčí v louži," řekla mluvčí SOS Ivana Picková. Některé prodejny si prý rovněž nezákonně účtují poplatky za neoprávněnou reklamaci.