Brno - Přetahovanou o zákazníky spustila hospodářská krize na Slovensku. Nepřetahují se však jednotlivé řetězce mezi sebou, ale s vlastními zahraničními pobočkami. Právě tam totiž hledají Slováci lacinější zboží a úsporu desítek eur. Informoval o tom internetový deník Aktuálne.sk.
Slovenské pobočky obchodních řetězců to však nehodlají nechat jen tak a snaží se získat své zákazníky zpět. Obchody proto přehodnocují svou taktiku a zlevňují široký sortiment zboží tak, aby se lidé do domácích provozoven vrátili.
"Ceny vybraných základních potravin pravidelně sledujeme a upravujeme tak, abychom byli levnější než sousední země," řekl Aktuálne.sk František Csivre, generální ředitel společnosti Ahold, která provozuje obchody Hypernova a Albert.
Ahold prosí: Vraťte se, jsme levnější!
Souběžně spustila společnost především ve svých příhraničních provozovnách reklamní akci s výmluvným názvem - Laciněji než u sousedů.
Ahold tvrdí, že od ledna snížil ceny u více než pěti tisíc položek nejen z oblasti potravin, ale i dalšího zboží. Snížení není plánované jen jako přechodná akce, ale jako trvalá úprava ceny.
"Snažíme se slovenského zákazníka upozornit na to, že hromadné nakupování základních potravin v zahraničí ve skutečnosti není lacinější. A že tedy není důvod podporovat ekonomiku jiného státu," argumentoval generální ředitel slovenského Aholdu.
Pro porovnání vybrali obchodníci ty potraviny, které zákazníci kladou do nákupních košíků nejčastěji. A tvrdí, že kilogram sýra Eidam lze na Slovensku koupit o 17 procent levněji než v Maďarsku, trvanlivé mléko o 39 procent a brambory dokonce o 46 procent.
Zároveň vedení řetězce slibuje, že nižší ceny nebudou na úkor kvality. Rezervy umožňující snížení cen se prý snaží Ahold hledat především ve výši vlastní marže. Ať už zefektivněním dopravy, nebo výběrem lacinějších dodavatelů.
Tesco srovnává i doma
Porovnávání ceny s konkurencí a úprava vlastních cen však není nic neobvyklého. Řetězec Tesco pravidelně sleduje ceny až tisícovky výrobků v provozovnách ve svém okolí i v zahraničí. Zavedl také sérii 300 výrobků, jejichž ceny mají lidem pomoci v čase krize ušetřit.
"Zákazníci velmi dobře zareagovali jak na nové značky, tak na snížení cen tak, aby byly nižší než v zahraničí," uvedla mluvčí Tesco Stores Slovakia Oľga Hrnčiarová.
Kromě toho nabízí Tesco i program Garance nejnižší ceny, který má být zárukou, že se zákazníkovi v okruhu 10 kilometrů nepodaří nakoupit konkrétní výrobek levněji - a to ani v akci.
Oba programy, tedy "Garance nejnižší ceny" i "Hledáte nejlepší cenu?" fungují i v českých provozovnách Tesca. Druhá jmenovaná akce má podobu označení cenovek, na nichž je nejen cena zboží v Tescu, ale také v obchodu, který je "druhý nejlevnější".