Praha - Ještě na počátku tohoto tisíciletí panovala mezi českými motoristy poměrně značná nedůvěra k výrobkům korejských automobilek. Auta byla známa svou poruchovostí, nepříliš atraktivním vzhledem a také tím, že do nich nebylo možné ani za příplatek koupit výbavu u konkurence už obvyklou.
Časy se však mění a Češi korejským autům začínají přicházet na chuť.
Škoda, Ford, pak VW
Nejúspěšnější tuzemskou značkou zůstává suverénně Škoda, za ní pak následují Ford, Volkswagen a Renault, jak ukázaly i prodejní statistiky za loňský rok, které zveřejnil Svaz dovozců automobilů. Aut se loni v Česku prodalo celkem 181 086, tedy o 11 procent méně, zejména kvůli propadu prodejů užitkových vozů.
Ale nástup korejských značek je markantní při pohledu na statistiky z posledních tří let.
Zatímco ještě v roce 2006 podíl tří korejských značek na celkovém objemu trhu osobních aut v Česku byl na hranici 9 procent, vloni se přiblížil již třinácti procentům. Před třemi lety byl mezi Top 10 značkami na českém trhu pouze Hyundai, nyní už je tam i jeho sesterská značka Kia.
Také třetí velký korejský výrobce Chevrolet zvyšuje svůj tržní podíl. Vloni s 2,6 procenty skončil těsně za první desítkou na jedenáctém místě.
Kia roste nejvíce
V posledních letech nejvíce vzrostly prodeje značky Kia. Ta u zákazníků boduje nejen svým modelem cee´d, který byl vytvořen speciálně pro evropský trh a vyrábí by se v nové továrně ve slovenské Žilině, ale také sedmiletou zárukou na svá auta. Kia roste dramaticky každým rokem.
Ještě v roce 2006 byla v pořadí značek jedenáctá, o rok později se dostala na deváté místo a vloni skočila již dokonce na šesté místo. Tržní podíl se již přiblížil k hranici pěti procent a dotahuje se na Hyundai, který je jen na tom o jednu pozici v žebříčku lépe. Oproti roku 2008 se dealerům značky Kia podařilo prodat zhruba o dvě tisícovky aut více.