Škoda úspěšně dobývá Čínu, prodala rekordně aut

Ekonomika Ekonomika
13. 7. 2009 12:38
Sleva na dani a šrotovné vyhnaly prodeje aut v Číně do závratných výšek
Foto: Škoda Auto

Frankfurt - Prodej automobilů od největšího evropského výrobce Volkswagen v Číně a Hongkongu vzrostl v prvním pololetí oproti předchozímu roku o 22,7 procent.

Svůj podíl má na tom značka Škoda, která stejně jako Audi spadá pod mateřský koncern a zaznamenala v tomto období na čínském trhu rekordní růst.

Škoda vyskočila v prodejích o neuvěřitelných 46,2 procenta na 46 144 kusů, zatímco Audi rostla o "pouhých" 11 procent na celkových bezmála 66 tisíc aut za půl roku.

Už v lednu Volkswagen oznámil, že chce podíl Škodovky na čínském trhu rozšířit.

"V roce 2009 chceme zvýšit naši čínskou kapacitu na 60 tisíc," řekl tehdy šéf Škody Reinhard Jung v rozhovoru pro časopis Auto Motor und Sport.

Čínský drak zvedá hlavu

Škodovka si podle jeho tehdejších slov v Číně povede lépe než ostatní a její expanze "za velkou zdí" by měla být nezávislá na chodu českých výrobních závodů.

Škoda, která tehdy zaměstnávala na 28 tisíc lidí, se potýkala s propadem prodejů aut například ve Španělsku, Velké británii nebo na Ukrajině.

Volkswagen a dva jeho společné čínské podniky prodal v období od ledna do června 652 tisíc aut včetně bezmála 539 tisíc těch se značkou skupiny Volkswagen, sdělila společnost agentuře Reuters.

Výrobce tak podobně jako někteří jeho konkurenti těží z oživení třetí největší ekonomiky na světě. Od ledna totiž Čína v prodeji aut překonala Spojené státy a dál strmě roste. V červnu vyletěl meziroční růst prodeje aut na tamním trhu o 48 %.

Majitelů aut v Číně přibude v příští dekádě až pětinásobně. Podle Credit Suisse to má být z dnešních 29 až na 148 aut na tisíc obyvatel v roce 2020. Letos má prodaných aut v Číně přibýt o 20 procent, příští rok pak o 15 procent.

"Čína je momentálně v hledáčku mezinárodního automobilového trhu," prohlásil prezident pobočky Volkswagen China Winfried Vahland.

"Nárůst našich dodávek zákazníkům je v souladu s růstem trhu v Číně, který těží z efektivnosti a úspěchu vládních pobídek automobilovému průmyslu," dodal.

V Číně šrotovné zabralo

Čína v rámci svých protikrizových opatřeních o polovinu snížila daň při koupi malých vozů, v rámci svého stimulačního balíčku zavedla šrotovné. Chce tak pozvednout domácí poptávku, aby čelila poklesu čínského exportu.

Opatření se neminula účinkem a už v květnu rostl prodej v meziročním srovnání o 47 %. Kromě toho podporuje růst prodejů aut v Číně také zvyšování mezd v tamních "třetiřadých" městech, který by měl podle ekonoma čínské pobočky analytické společnosti JP Morgan Franka Gonga vydržet ještě pár let.

Podívejte se, jak se čínská auta mění od špatných kopií ke zdařilým originálům

Volkswagen dnes oznámil, že aby pokryl rostoucí poptávku, začne letos v Číně vyrábět nový typ Golfu. Továrna chce v Číně do konce letošního roku vyrábět také dva modely tak zvaných SUV neboli Sport Utility Vehicle, což je typ "městského džípu", jako je třeba Volksvagen Touareg

Minulý týden oznámil plány na výrobu aut v Číně spolu s tamním lokálním partnerem také italský Fiat.

 

Právě se děje

Další zprávy