Skládací kolo je hit, Esku z Česka vystřídali Britové

Tomáš Fránek
8. 6. 2011 5:30
Skládací kola se znovu prodávají po tisících, existují modely pro Česko
Elektrokola v první prodejně v Praze, která se specializuje na vozidla poháněná elektrickým proudem
Elektrokola v první prodejně v Praze, která se specializuje na vozidla poháněná elektrickým proudem | Foto: Radek Pecák

Brno - Lidé po celém světě znovu přicházejí na chuť výrobku, který proslavil Československo v sedmdesátých a osmdesátých letech - skládacím kolům.

Skládací kola se tak znovu prodávají po tisících kusech, nejvíce je kupují Japonci, Korejci a Němci.

Existují už dokonce speciální skládačky určené pro český trh, tedy uzpůsobené pro horší podmínky českých a moravských silnic a cest.

V Česku přitom dodnes jezdí tisíce skládaček Eska, kola se pořád ještě dají za levný peníz koupit na internetu. To se přitom nedá říct o žádném jiném typu kola. A po letech, kdy se skládačky skoro neprodávaly, si nyní v obchodech v Česku skládací kola kupují stovky lidí.

Lidé si musí počkat

Trh se ale od časů legendárních českých skládaček z Chebu změnil.

Kdysi slavná firma Eska, která v dobách největší slávy nestíhala pokrýt zájem lidí a vyráběla speciální skládací kola i pro Velkou Británii, už neexistuje, zkrachovala.

Trh tak ovládají dvě firmy z Velké Británie a USA a ceny skládacích kol jsou velmi vysoké. Třeba kolo Dahon Vitesse DD21, vyrobené speciálně pro český trh, stojí přes 18 tisíc korun.

Zájem o skládací kola ve světě je přitom podle britské společnosti Brompton, která skládací kola podle patentu zaregistrovaného už v roce 1979 vyrábí na předměstí Londýna, velký a zákazníci si musí počkat.

"Kola dodáváme do 38 zemí, největší poptávka je z Japonska, Jižní Koreje a Německa. Na kola si kvůli zájmu musí lidé počkat šest týdnů," uvedla britská firma. Ta ročně vyrobí na 30 tisíc kol a navzdory krizi má firma čistý zisk 4,3 milionu liber.

Zájem poroste

Společně s Brity ovládá světový trh společnost Dahon, kterou založil David T. Hon a jejíž ředitelství sídlí v Los Angeles v Kalifornii. Kol se značkou Dahon, které se montují také v Česku v severomoravské Studénce, se prodalo už na dva miliony kusů.

 

Trh se skládacími koly navíc poroste i dál.

"Většina světové populace žije ve velkých městských aglomeracích, kde jsou problémy s dopravou a životním prostředím. Mnoho lidí tak skládací kolo využije každý den, zatímco horské vytáhne z garáže jenom několikrát do roka," řekl ředitel společnosti Brompton Bude Butler-Adams.

Firmy navíc investují do novinek - Brompton připravuje elektrokolo, skládací elektrokola dodávají na trh i další výrobci.

 

Právě se děje

Další zprávy