Sirup a voda. Češi se vrací ke starým zvykům

Tomáš Fránek
27. 4. 2011 15:00
Češi mění své zvyky, minerálky střídá voda, sirupy a nealko pivo
Výrobci minerálek se domnívají, že jim prodeje snižuje kampaň propagující vodu z kohoutku.
Výrobci minerálek se domnívají, že jim prodeje snižuje kampaň propagující vodu z kohoutku. | Foto: Repro Aktuálně.cz

Brno - Trh s nealko nápoji v Česku, na kterém lidé ročně utratí přes 50 miliard korun, se mění.

Limonády a minerální vody totiž dostávají konkurenci - lidé více pijí obyčejnou vodu, do módy se znovu vrací sirupy a raketově roste prodej nealko piva.

Lidé totiž začali - podobně jako u nákupu dalších potravin - šetřit a třeba sirupy a obyčejná voda z kohoutku pro mnohé zákazníky představují levnější variantu, než je nákup minerálních vod.

Dalším důvodem je také ostrý konkurenční boj - podle výrobců nealko nápojů totiž stojí za kampaní propagující pití vody z kohoutků také velké vodárenské firmy, které mají zájem na co největší spotřebě vody.

Do kampaně za pití vody z kohoutků a propagaci restaurací, kde je taková voda k dostání, se tak zapojil vodárenský gigant Veolia, která vlastní vodárny dodávající vodu čtyřem milionům lidí v Česku.

A do třetice - stále více lidí si také vyrábí limonády doma. Řetězce s elektronikou a domácími potřebami totiž prodávají stále více automatů, které umožňují výrobu domácí sodovky.

Čísla ukazují, že lidé svoje návyky mění

Trh s nealko nápoji se tak posledního průzkumu společnosti GfK propadl o 2,5 procenta. A to přesto, že rostl počet domácností, které nealko nápoje kupovaly - 98 % všech českých domácností alespoň 1x za půl roku nakoupilo některý ze studených nealkoholických nápojů.

Podle průzkumu se nejvíc snížil prodej limonád a stagnoval prodej minerálních vod. Naopak vyšší domácí spotřebou se podle průzkumu mohou pochlubit džusy, ledové čaje a opětovné oživení zájmu zažívají sirupy a práškové nápoje.

Prodejci nápojů potvrzují, že lidé v poslední době nakupují více sirupy. "V Česku se sirupy vždy prodávaly více než jinde, ale i tento trh zažil pod tlakem výrobců ochucených minerálních vod útlum. Ale poslední měsíce evidujeme znovu velký zájem," uvedl Karel Možný, který provozuje velkosklady s nápoji.

Zvýšený zájem o sirupy evidují i výrobci.

Do boje na trhu s nealko nápoji navíc výrazně zasahuje také obliba nealkoholického piva. Jeho prodej u jednotlivých pivovarů roste v řádech desítek procent. Od roku 2000 se obliba nealko piva zvýšila asi šestkrát.

Češi a Moravané utratí ročně za nealko nápoje přes 50 miliard korun, výroba se odhaduje na necelé tři miliardy litrů ročně.

 

Právě se děje

před 14 minutami

Salač zajel v trénincích Moto3 v Aragónu šestý nejlepší čas

Český motocyklový závodník Filip Salač si v pátek v rámci Velké cenu Aragónu třídy Moto3 zapsal v kombinovaném pořadí obou měřených tréninků šestý nejlepší čas. Výkonem 1:59,103 minuty zaostal o půl vteřiny za nejrychlejším mužem dne, jímž se stal Ital Andrea Migno. Salačův týmový kolega Jakub Kornfeil obsadil dvanáctou příčku se ztrátou tři čtvrtě vteřiny na lídra.

Další zprávy