Brno - Trh s nealko nápoji v Česku, na kterém lidé ročně utratí přes 50 miliard korun, se mění.
Limonády a minerální vody totiž dostávají konkurenci - lidé více pijí obyčejnou vodu, do módy se znovu vrací sirupy a raketově roste prodej nealko piva.
Lidé totiž začali - podobně jako u nákupu dalších potravin - šetřit a třeba sirupy a obyčejná voda z kohoutku pro mnohé zákazníky představují levnější variantu, než je nákup minerálních vod.
Dalším důvodem je také ostrý konkurenční boj - podle výrobců nealko nápojů totiž stojí za kampaní propagující pití vody z kohoutků také velké vodárenské firmy, které mají zájem na co největší spotřebě vody.
Do kampaně za pití vody z kohoutků a propagaci restaurací, kde je taková voda k dostání, se tak zapojil vodárenský gigant Veolia, která vlastní vodárny dodávající vodu čtyřem milionům lidí v Česku.
A do třetice - stále více lidí si také vyrábí limonády doma. Řetězce s elektronikou a domácími potřebami totiž prodávají stále více automatů, které umožňují výrobu domácí sodovky.
Čísla ukazují, že lidé svoje návyky mění
Trh s nealko nápoji se tak posledního průzkumu společnosti GfK propadl o 2,5 procenta. A to přesto, že rostl počet domácností, které nealko nápoje kupovaly - 98 % všech českých domácností alespoň 1x za půl roku nakoupilo některý ze studených nealkoholických nápojů.
Podle průzkumu se nejvíc snížil prodej limonád a stagnoval prodej minerálních vod. Naopak vyšší domácí spotřebou se podle průzkumu mohou pochlubit džusy, ledové čaje a opětovné oživení zájmu zažívají sirupy a práškové nápoje.
Prodejci nápojů potvrzují, že lidé v poslední době nakupují více sirupy. "V Česku se sirupy vždy prodávaly více než jinde, ale i tento trh zažil pod tlakem výrobců ochucených minerálních vod útlum. Ale poslední měsíce evidujeme znovu velký zájem," uvedl Karel Možný, který provozuje velkosklady s nápoji.
Zvýšený zájem o sirupy evidují i výrobci.
Do boje na trhu s nealko nápoji navíc výrazně zasahuje také obliba nealkoholického piva. Jeho prodej u jednotlivých pivovarů roste v řádech desítek procent. Od roku 2000 se obliba nealko piva zvýšila asi šestkrát.
Češi a Moravané utratí ročně za nealko nápoje přes 50 miliard korun, výroba se odhaduje na necelé tři miliardy litrů ročně.