Severní Moravě hrozí dopravní kolaps. Kvůli Korejcům

Tomáš Fránek
6. 4. 2007 16:11
Korejské investice výrazně zvýší dopravu v regionu
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Brno - Automobilka Hyundai a další korejští investoři nepřináší jenom změnu krajiny, práci pro tisíce lidí a nové auta, ale také problémy na silnicích.

Dokumenty předložené částí korejských firem v rámci posuzování vlivu nových továren na životní prostředí potvrzují, že na severomoravských silnicích výrazně přibude těžkých nákladních aut.

Denně jich budou stovky až tisíce, nejvíce budou pendlovat mezi Českem a Slovenskem.

Vydry brání, přijde zákon?

A to především na trasách na Slovensko, kde už většina z korejských firem, jež staví nebo plánují stavět továrny i na severu Moravy, působí.

Severomoravští politici i zástupci podnikatelských svazů proto společně se svými kolegy ze slovenské strany hranice varují - pokud silnice na Slovensko nebude postavena včas, tak hrozí regionu dopravní kolaps.

Korejci na Moravě

  • Investice jihokorejských firem z odvětví automobilového průmyslu, které již stavějí nebo budou stavět své továrny v Moravskoslezském kraji, zatím překročily 40 miliard korun.
  • 31 miliard připadá na automobilku Hyundai, která zahájila minulý týden výstavbu závodu v Nošovicích. 
  • V Nošovicích postaví své výrobní závody i firmy Mobis za 1,5 miliardy korun a Hysco za půl miliardy korun. V nošovické průmyslové zóně postaví za 850 milionů korun závod také výrobce autosedaček Dymos.
  • Korejská společnost Donghee Industrial plánuje v Českém Těšíně postavit závod na výrobu palivových nádrží za 800 milionů korun.
  • Další korejská společnost Sejong bude v Karviné vyrábět výfuky.

Stát tvrdí, že dělá co může, zatím ale není jisté, kdy se na rozšíření silnice na Slovensko začne pracovat. "Řešíme různá dovolání obcí a občanských sdružení, to celý proces prodlužuje," uvedl jeden z úředníků, který se na přípravných pracích podílí.

Problém je tak například s několikakilometrovým úsekem nedaleko Třince, kde v blízkosti cesty v řece Olši žije chráněná vydra říční.

"Postupujeme tak rychle, jak se dá," řekl deníku Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Ten potvrdil, že nyní právníci ministerstva prověřují možnost vypracování speciální zákona, který by pomohl výstavbu cesty na Slovensko urychlit.

To, že doprava na severomoravských silnicích výrazně vzroste, dokládají i první čísla předložená korejskými investory.

Projekty předložené částí korejských investorů už nyní potvrzují, že především na silnicích mezi Českem a Slovenskem budou denně projíždět tisíce kamionů naložených součástkami.

Budeme vozit díly ze Slovenska

Jenom do průmyslové zóny v Nošovicích, kde továrny kromě samotné automobilky Hyundai budou mít také další korejské společnosti Mobil, Hysco a Dymos, denně přijede několik set kamionů.

Například výrobce autosedaček Dymos počítá podle plánu předložených úřadům s tím, že denně do továrny přijede a odjede na dvě stě kamionů s díly.

A rozbory dopravní situace v souvislosti se samotnou automobilkou Hyundai zpracované na zakázku agentury CzechInvest počítají, že v roce 2009 má branami závodu denně projet na dvě stě kamionů s vyrobenými auty, dalších dvě stě s díly pro jejich výrobu, sto autobusů a až dva tisíce osobních aut.

Kamiony mezi Českem a Slovenskem, kde už vyrábí partnerská automobilka Kia a její dodavatelé, přitom nebudou jezdit jenom do Nošovic, ale také do Ostravy, Frýdku Místku, Karviné nebo Českého Těšína.

Například korejská společnost Donghee, která bude stavět svoji továrnu na výrobu části podvozků automobilů Hyundai v Českém Těšíně, bude díly vozit z mateřské firmy sídlící ve slovenském Strečně.

Tento pohled na tovární komplex představila Hyundai obyvatelům okolních vesnic. Jak moc se bude krajina po dokončení stavby lišit záleží na množství subdodavatelů, kteří ještě za Hyundai do areálu pod Beskydami přijdou.
Tento pohled na tovární komplex představila Hyundai obyvatelům okolních vesnic. Jak moc se bude krajina po dokončení stavby lišit záleží na množství subdodavatelů, kteří ještě za Hyundai do areálu pod Beskydami přijdou. | Foto: Hyundai

Stát se ve smlouvě se společností Hyundai zavázal, že zkvalitní silniční napojení kraje na Slovensko a dobuduje potřebnou silniční a železniční infrastrukturu. Na rozdíl od Slovenska, kde státu hrozí v případě nedokončení výstavby dálnice pokuta od společnosti Kia, Česku žádné sankce nehrozí.

Kromě dostavby dálničních úseků a rychlostních komunikací je podle memoranda podepsaného hospodářskými komorami z obou stran nutné urychlit modernizaci železnice mezi oběma kraji a na Slovensku postavit do tří let nedaleko závodu Kia terminál kombinované dopravy.

Ale ani zvýšení provozu na železnici není bez problémů. Už stovky lidí podepsaly podle Moravskoslezského deníku petici proti zvýšení kapacity na železniční trati mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem.

Zvýšení kapacity se plánuje zejména kvůli výstavbě automobilky Hyundai v Nošovicích.

 

Právě se děje

Další zprávy