Brno - Výrazná expanze brněnského nákupního centra Olympia, které se má stát druhým největším nákupním centrem v zemi, začíná narážet na první protesty.
Rozšíření centra o dalších šedesát tisíc metrů čtverečních je totiž podle občanských sdružení v rozporu se strategickými plány města, výrazně znovu zvýší dopravu a nové budovy zaberou kvalitní zemědělskou půdu.
Olympia se chce rozšířit do září letošního roku na celkovou plochu 84 tisíc metrů čtverečních.
Komplex v nové části nabídne především oděvy a nábytek, jedním z největších nájemců bude obchodní dům Kika. Rozšíření přijde na 300 milionů korun, obchody v chystané části pasáže zaměstnají kolem 400 lidí.
Tisíce aut navíc
Podle občanských sdružení ale expanze Olympie přinesen další dopravní komplikace. Do oblasti totiž přijede pět tisíc dalších vozidel denně, z čehož tisícovka projede centrem města Modřice. Přibude i tisíc nových parkovacích míst.
"Zatížena bude nejen dálnice D2 a silnice z Modřic, ale také dálnice D1 a vnitroměstské komunikace, po kterých se budou muset tisíce nových vozidel z Brna k Olympii dostat," uvedl Milan Štefanec z sdružení Nesehnutí.
Podle ekologů se už nyní maximální koncentrace prachu v oblasti blíží limitní hodnotě.
Dopravní situaci v celé lokalitě navíc zkomplikuje i další záměr, švédský nábytkářský řetězec Ikea totiž chce výrazně zvětšit svoji prodejnu v Avion Shopping Parku, který je v těsné blízkosti Olympie.
Rozšíření Olympie podle ekologů také odporuje plánům města na rozmístění obchodní sítě.
"Tento záměr reprezentuje asi nejhorší možný nápad, který jde zcela proti deklarovaným cílům města Brna v oblasti maloobchodu. Záměr je také v přímém rozporu se schváleným zadáním nového územního plánu Brna," uvedl Jiří Koželuh z Nesehnutí.
Miliardové obraty
V Česku je nyní největší pražské obchodní centrum Letňany, má přes 125 tisíc metrů čtverečních. Nákupní centrum Olympia funguje v Brně od roku 1999, v těsné blízkosti vyrostl ve stejné době i dnešní Avion Shopping Park.
Obě centra leží u dálnice D2, Avion u křižovatky D2 a D1. Do Olympie přijde za rok sedm milionů zákazníků. Plánované rozšíření přitáhne dalších 500 000 lidí. Avion, který je jen o něco menší než současná Olympia, má ročně přes 6,5 milionu zákazníků.
V Olympii je nyní asi 110 obchodů, kaváren a restaurací. Ročně mají obrat kolem tří miliard korun. Po rozšíření přibude dalších 30 obchodů.
Několik z nich dosud v Česku vůbec nefunguje. Mezi nimi třeba švédskou dvojku na trhu s oděvy Lindex.