Ostrava - Desítky tisíc tun starých ropných zbytků z olejových lagun v Ostravě nespálí české elektrárny, ale nakonec je nakoupí Poláci.
Sdružení firem Čistá Ostrava dnes oficiálně oznámilo, že 360 tisíc tun paliva, které smísením s uhlím z ropných látek vyrobí, shoří v polských cementárnách a teplárnách.
Sdružení Čistá Ostrava získalo od státu zakázku za necelé tři miliardy korun na likvidaci jedné z největších ekologických zátěží. Oproti původním plánům sdružení na podzim oznámilo, že směs ropných zbytků a uhlí začalo prodávat odběratelům v Polsku.
Manažeři sdružení však nechtěli uvést, kde konkrétně se bude toto palivo spalovat. Dnes však zveřejnili konkrétní informace.
„Máme smlouvu s polským obchodníkem s palivy - s firmou E-Carbo. Ta nás informovala, že od ní naše palivo odebírají polské cementárny Nowiny a Warta ve středním Polsku a teplárny Gliwice a Siemianovice," informovala manažerka sdružení Alena Orlíková.
Vysvětlila, že v Polsku je pro tento projekt jednodušší legislativa, než v České republice a proto zřejmě většina paliva z ropných lagun skončí tam.
„Stačí, aby energetické zdroje dodržovaly emisní limity. Sami si dělají technologické zkoušky. U nás je to složitější, protože odběratelé čekají na integrovaná povolení," řekla Alena Orlíková.
Z českých odběratelů mají podle ní o palivo zájem Elektrárna Dětmarovice, Energetika Třinec a také Energetika-Zlín. „Odhadujeme, že někdy v březnu, dubnu by mohli mít povolení," doplnila Orlíková.
Dosud odjelo do Polska asi čtyři tisíce tun ostravského paliva. „Nevozí se do Polska hned po výrobě. Skladujeme směs na lagunách, ke každé dodávce děláme analýzy, které jedou s palivem," vysvětlovala Orlíková.
Laguny v Ostravě
- Olejové laguny v Ostravě jsou produktem chemické továrny, která byla v provozu téměř celé 20. století
- Obsahují asi tři sta tisíc tun ropných látek
- V devadesátých letech prodal stát podnik Ostramo podnikateli Vítězslavu Vlčkovi, který se zavázal i k sanaci území. Firma ale zkrachovala
- Stát nakonec laguny odkoupil za korunu zpět. Hrozilo totiž, že odpady zamoří široké okolí
- Území převzal státní podnik Diamo, který do přípravy na likvidaci lagun investoval 400 milionů korun
- Soutěž na likvidaci vyhrálo sdružení firem Čistá Ostrava. To hodlá ropné látky vytěžit a postupně je spálit například v tepelných elektrárnách
- Podle tohoto projektu mají být laguny vytěžené v roce 2010 a rekultivace území by měla skončit v roce 2015
- Za celý projekt stát zaplatí necelé tři miliardy korun
Máte skluz, kritizoval Říman
Areál lagun dnes navštívil ministr průmyslu a obchodu Martin Říman, který kritizoval, že sdružení nedodrželo harmonogram. Podle plánů totiž měla Čistá Ostrava už do konce roku ukončit zkušební výrobu a mít vyrobeno čtyřicet tisíc tun paliva.
Do dnešního dne je to jen asi dvanáct tisíc tun. Zkušební výroba potrvá až do února a až v dubnu, kdy by měl mí projekt veškerá povolení, začne výroba. „Mám z toho smíšené pocity. Nemuseli bychom tak stihnout termín sanace lagun, což je rok 2010," uvedl Říman.
Laguny bývalé rafinerie v Ostravě patří k největším starým ekologickým zátěžím v republice. Odpady z rafinerie se tam ukládaly od počátku minulého století, později se sem svážely staré motorové oleje z celého Československa.
Od devadesátých let se o likvidaci lagun hovoří, ale teprve loni začal odpad konečně mizet. Po roce 1989 areál zprivatizovala společnost Ostramo-Vlček, která se zavázala odpady zlikvidovat, avšak zkrachovala.
Nezajištěnou a okolí nebezpečnou skládku pak za korunu odkoupil zpátky stát.
Laguny Ostrama převzal státní podnik Diamo. Ten vypsal na sanaci lagun výběrové řízení a zakázku vyhrálo právě sdružení Čistá Ostrava.
To se zavázalo zpracovat do roku 2010 asi dvě stě tisíc tun tekutých a pastovitých ropných odpadů, vyčistit pět set tisíc tun zeminy a znečištěnou vodu z dvanácti hektarů.
Podstatou projektu je technologie, která staré ropné odpady zavápní, vytěží a smícháním s uhlím vyrobí palivovou směs. Celkem mají z odpadu vyrobit asi čtyři sta čtyřicet tisíc tun paliva. Tu mohou využívat elektrárny a cementárny.
Loni na podzim začal zkušební provoz. Palivo měly odebírat domácí elektrárny, v první fázi Elektrárna Dětmarovice a Energetika Třinec. Ty však zatím stále nemají patřičná povolení ke spalování. Oproti původnímu záměru začala proto Čistá Ostrava vozit vlaky tohoto paliva do Polska.