Ministr si nechá vypracovat analýzy, které by o dalším postupu měly rozhodnout.
"Obě varianty dalšího vývoje v Aeru jsou nyní otevřené. Pokud se objeví nové závažné skutečnosti, můžeme vyhlásit nový tendr nebo firmu restrukturalizovat a pak prodat jen její část," uvedl pro ČTK Martin Říman.
Firma nechce výroky ministra Římana podrobněji komentovat.
"Výrok pana ministra Římana známe jen z kusých informací z několika médií, které na mnoha místech vyznívají vytrženě z kontextu nebo dvojznačně a uváděné citace se dokonce i liší," říká Zuzana Koloušková z útvaru komunikace Aera.
"Tyto zdroje nemůžeme proto brát za základ pro solidní diskusi a nepovažujeme za přínosné se k nim vyjadřovat, přestože dané téma je pro nás zásadní i zajímavé," dodává Koloušková.
Nechtějí firmu, jen letiště
Ten byl již dříve zastáncem rozdělení Aera na dvě části, vojenskou a nevojenskou. Privatizaci by podle něj měla podléhat jen civilní část. Podle Římana se také do probíhající soutěže přihlásili především zájemci, kteří usilují o infrastrukturu, a nikoli vlastní výrobu.
Většina zájemců již dříve přiznala, že Aero chtějí získat především pro možnost vybudovat z tamní přistávací dráhy mezinárodní letiště, které by konkurovalo pražské Ruzyni.
Zájemců o Aero je několik. Patří k nim Slovácké strojírny, HTC Holding, Aero Kilcullen Consortium, Benson RPG, Český letecký průmysl, Eco-Investment, Oakfield a konsorcium firem PPF a J&T.
V současnosti končí hloubková kontrola společnosti. Původní harmonogram tendru počítal s tím, že vláda vyhlásí vítěze soutěže v polovině října. Jediným kritériem měla být cena.
První letadlo
O víkendu uzavřela společnost smlouvu s italskou Alenia Aeronautica. Bude se podílet na výrobě letadla C-27J Spartan. Aero bude vyrábět takzvaný centroplán, který zabezpečuje spojení křídel s trupem. Jelikož jde o stěžejní část letadla, Aero se stává pro Itali nepostradatelným dodavatelem.
Podle viceprezidentky firmy Aero Moniky Vajnerové by Aero z obchodu s firmou mělo získat asi 200 milionů korun ročně na tržbách.
Výroba začne v říjnu či listopadu tohoto roku. První fází bude výroba dvou kusů z díů, které dodá zákazník. Poté by měla následovat fáze s výrobou šesti kusů. Pak Aero převezme kompletní výrobu.
První dodávka centroplánu by se měla uskutečnit v červenci či srpnu příštího roku.