Praha - Reklamační spory by od dubna měly být snadněji řešitelné a hlavně méně finančně nákladné.
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) připravilo projekt, který by měl výrazně urychlit a zjednodušit spory mezi prodejci a kupujícími.
Vyplývá to z tiskové zprávy ministerstva.
Pomocí něho by se měl zmenšit počet sporů, které se dostanou až k soudu. Ten se přitom, pokud se jedná o drobnější spory, nevyplácí kupujícím ani prodejcům.
"Nový systém využívá existující legislativu, a nebylo tedy nutné měnit zákony, ani zřizovat nové instituce," uvedl k projektu ministr Říman.
"Předpokládáme, že mimosoudní řešení konkrétního sporu nebude trvat déle než dva měsíce, tedy výrazně méně, než je průměrná doba řízení u soudu. Přidanou hodnotou tohoto projektu tedy může být také snížení zátěže obecných soudů," dodal.
Místo soudu dohoda či arbitráž
Spory se budou řešit ve třech fázích, přičemž poplatek bude vyžadován až ve třetí, kterou bude arbitráž.
Za ní účastník zaplatí 800 korun a její výsledek bude soudně vymahatelný.
Do té by se však podle představ MPO měly spory dostat jen ojediněle. Většina z očekávaných 3 000 případů ročně by měla být rozhodnuta již v první nebo druhé fázi.
V té první se jedna ze stran obrátí na jedno z kontaktních míst Hospodářské komory ČR, jehož pracovník doručí stížnost druhé straně. Ta bude mít povinnost se vyjádřit do 15 dnů od doručení.
Poté se spor přesune do fáze mediační, kdy si strany určí mediátora, nezávislého rozhodčího, který se je pokusí dovést k dohodě. Ta pak bude sepsána do podoby právně vymahatelné smlouvy.