Brno - Ministerstvu dopravy se nepodařilo obejít Evropskou komisi a ekology. Na vládě se ministru Aleši Řebíčkovi nepodařilo prosadit jeho vizi definitivní trasy dálnice mezi Brnem a Vídní, kterou chtěl vést přes Mikulov.
Kabinet tak ustoupil tlaku Evropské komise, starostů i ekologů a odhlasoval, že požaduje, aby byly porovnány obě varianty první čtyřproudé silnice. Ta má spojit Česko s Rakouskem, a to jak přes Mikulov, tak po dálnici D2 a přes Břeclav.
To chce Evropská komise, veřejný ochránce práv, starostové obcí, občanská sdružení i ministr životního prostředí Martin Bursík. Některé studie totiž ukazují, že trasa přes Břeclav může ušetřit miliardy korun.
"Rozhodnutí jsme odložili na květen, ve vládě nejsou na tento problém jednotná stanoviska," uvedl předseda vlády Mirek Topolánek. Ministr Bursík pak označil diskusi o trase "rakouské" dálnice za velmi živou. "Jde o to prověřit také stanovisko rakouské strany," řekl Bursík.
Odpůrci dálnice přes Mikulov už dříve varovali, že pokud vláda neporovná obě varianty, může to znamenat, že Česko nedostane na výstavbu cesty za deset miliard peníze z evropských fondů.
Podle nich také hrozí stížnost na Českou republiku u Evropské komise a následné řízení u Evropského soudního dvora.