Brno - Kdo plánuje koupit nebo prodat nemovitost a má zkušenosti z jiného koutu České republiky, může se v Brně dočkat překvapení. Stejně jako realitní agentura, která zakládá v druhém největším městě Česka svou pobočku.
Trh s realitami je totiž v Brně a na Brněnsku o něco jiný než ve zbytku republiky, jak potvrzují ti, kdo mohou moravskou metropoli srovnat s jinými místy republiky.
„Od počátku novodobého realitního trhu u nás se ten brněnský lišil nastavením obchodních podmínek zprostředkování nákupu a prodeje nemovitosti. Odlišnosti pozoruji dvě. Jedna provizi za zprostředkování a realizaci obchodní transakce na Brněnsku vždy platil kupující, na rozdíl od většiny republiky, kde provizi hradí prodávající," vysvětlil výkonný ředitel realitní kanceláře Sting Michal Pitucha.
A další zvláštností jsou na Brněnsku inzeráty. V drtivé většině totiž uvádí cenu, ale bez započtení provize pro realitní kancelář. V lepším případě je zájemce o nemovitost na chybějící provizi alespoň upozorněn. Jaká je však reálná cena z inzerátu nezjistí.
Podobné zvyklosti se samozřejmě neomezují jenom na Brněnsko, objevují se i v jiných částech republiky, ale pouze v Brně a jeho okolí platí za zavedený pořádek. Dokonce tak silně, že nově příchozí realitní kanceláře se mu musí podřizovat.
„Když jsme do Brna přišli, chtěli jsme postupy nastavit tak, jak jsme byli zvyklí z jiných měst. Ale rychle jsme zjistili, že pak nebudeme konkurenceschopní. Naše ceny se započítanou provizí najednou vypadaly nejvyšší na zdejším trhu. A prodávající, kteří už měli s některou realitní kanceláří zkušenosti, zase očekávali, že nebudou platit provizi," potvrdil obchodní ředitel M&M reality holding Miroslav Jonáš.
Nově příchozí realitní společnost se tak musela přizpůsobit. Na jejích internetových stránkách visí dvě varianty zprostředkovatelských smluv - jedna verze pro Brno a druhá pro zbytek republiky.
Jde o psychologický moment
Realitní makléři se shodují, že ať už zní dohoda jakkoliv, vlastně vždycky platí provizi realitní kanceláři kupující. V případě, že ji „papírově" platí prodávající, ji většinou inkasuje kancelář v podobě zálohy na nemovitost. A ošetřen je tento postup ve smlouvě mezi prodávajícím a realitkou.
Pro lidi, kteří neznají zaběhanou praxi tak dobře, ale provize pro kupujícího znamená psychologický rozdíl. „Pro klienty, kteří prodali nemovitost v jiné části republiky a teď chtějí koupit třeba byt v Brně je to rozčarování. Platili provizi jako kupující, a teď ji mají platit znovu, jako prodávající," vysvětluje generální ředitel Gaute reality Radovan Hlavinka.
To stejné ale platí pro lidi, kteří v minulosti v Brně nějakou nemovitost prodávali a požadují služby realitních makléřů „zdarma". Často si neuvědomují, že provizi vlastně zaplatí kupující v každém případě.
Hlavinka zároveň upozornil, že uvádění nekompletní ceny v inzerátech by se nemuselo zamlouvat České obchodní inspekci.
„Přesně tohle jsme s nimi před časem konzultovali. Není-li uvedená cena konečná, musí u ní být alespoň zmínka, že k ní bude přičtena ještě provize realitní kanceláři. Ta se pohybuje mezi třemi a pěti procenty a není důvod se za ni stydět. Samozřejmě i její výše může být předmětem jednání," dodal.
Praxi, která se v Brně ujala, zavedla podle makléřů velká realitní společnost, která po Listopadu do Brna přišla. Na dosud téměř neexistujícím trhu zuřila bitva o každého klienta a ostatní si tedy nemohli dovolit zůstat pozadu.