První soukromá dálnice? Dobeš netuší, na kolik přijde

Karel Toman
5. 4. 2012 14:28
První verzi ceny popletla média, druhou ministerstvo. Nezapočítalo do ní náklady PPP
Stavba dálnice D1 u Hulína
Stavba dálnice D1 u Hulína | Foto: Karel Toman

Praha - Nejasnosti kolem ceny úseku D3 - první české dálnice "na leasing" - pokračují. Dopředu ji říct nedokážeme, vzkázalo nově ministerstvo dopravy online deníku Aktuálně.cz.

První verzi ceny - 8,3 miliard za 8 kilometrů (asi miliardu korun na kilometr a 30 let) - popletla média.

Druhou verzi ceny - 4,5 miliardy za 18,8 kilometrů (něco přes čtvrt miliardy na kilometr a 30 let) - zveřejnilo ministerstvo dopravy Pavla Dobeše (VV), když se pokusilo uvést věci na pravou míru.

Jen pár hodin na to však do světa vyslalo verzi třetí: Cenu neznáme, určí ji až soutěž.

4,5 miliardy plus náklady na 30 let provozu

"V současné době nelze říci, kolik přesně budou investiční náklady ani náklady ostatní, neboť to bude předmětem otevřené soutěže mezi uchazeči," vzkázal v pátek odpoledne Martin Janeček z odboru Strategie, který na ministerstvu přípravu stavby D3 formou PPP (partnerství veřejného a soukromého sektoru) zajišťuje.

Právě v pátek byl ministr Dobeš na návštěvě Jihočeského kraje, kde své plány ohledně D3 vysvětloval. Odhadovanou cenu však ministerstvo v následné tiskové zprávě nezveřejnilo.

Ministerstvo teď nedorozumění vysvětluje tím, že cena 4,5 až 5 miliard je propočtem Ředitelství silnic a dálnic a vychází z cen roku 2011. Nezahrnuje tedy náklady, které s sebou PPP projekt přinese.

PPP projekt D3 bude totiž podle ministerstva založen na platbě za dostupnost. Ta bude zahrnovat splátku za investice, opravy, provozní náklady i náklady spojené s financováním projektu.

"Tyto platby však nelze vypočítat jen tak, že se celkové počty kilometrů vydělí cenou a toto se ještě vydělí počtem 30 let," tvrdí Janeček.

Stát tak bude koncesionáři platit v závislosti na tom, jak bude dodržovat parametry kvality provozované dálnice. A to od okamžiku zprovoznění projektu po předpokládaných 30 let provozování, upřesnil mluvčí Novák.

Výběr koncesionáře se protáhne

Pro srovnání: "superstrategie" rozvoje dálniční sítě Dobešova předchůdce a spolustraníka z Věcí veřejných Víta Bárty počítala s PPP dálnicemi, u kterých jeden kilometr stál na 50 let miliardu a půl.

Na páteční návštěvě Jihočeského kraje Dobeš zdůraznil, že D3 je teď jeho prioritou. Kratší 3,1 kilometrů dlouhý úsek u Borku na Budějovicku se začne stavět už napřesrok a hotový by měl být roku 2015.

Samotný devatenáctikilometrový PPP úsek u Bošilce se začne stavět až na jaře 2014. "Proces výběru koncesionáře je administrativně velmi náročný," vysvětlil Janeček.

Právě administrativní náročnost koncesního řízení a právních služeb s ním spojených, je přitom podle člena bankovní rady ČNB a bývalého člena vládního týmu NERV Lubomíra Lízala jedním z důvodů, proč jsou nakonec PPP projekty v praxi předražené.

Podle zastánců PPP jde ale o jediný způsob, jak za peníze soukromých bank stavět dálnice v době, kdy na ně stát sám nemá peníze. Na jihu Čech navíc na dálnici do Prahy marně čekají už desítky let.

Celá dálnice D3 má měřit 170 kilometrů, zatím je v provozu jen patnáctikilometrový úsek u Tábora. Staví se ještě pětadvacetikilometrová část mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí.

 

Právě se děje

Další zprávy