Paříž - Jen ve třech státech ze třiceti, které jsou členy Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), volají lidé ze svých mobilů dráž než v České republice. OECD při sestavování žebříčku, který zveřejnila na svých internetových stránkách, vycházela z údajů za loňský rok.
Nejdražší je telefonování pro obyvatele Spojených států, kteří při průměrném počtu 60 hovorů a 50 krátkých textových zpráv za měsíc, zaplatí operátorům 53 amerických dolarů. Druzí Španělé pak přibližně 42 dolarů a Kanaďané 41 dolarů.
V těsném závěsu za nimi pak následují Češi s účty 40 dolarů za měsíc a Slováci, kteří oproti nám ušetří jen 25 centů. Průměr třiceti členských států OECD je přitom 26 dolarů za měsíc.
Češi tak mohou pouze závidět těm, kdo se umístili na opačném konci tabulky. Takoví Holanďané a Finové totiž na průměrný účet za telefon potřebují necelých 11 dolarů.
Operátoři: Takové hodnocení není možné
Čeští operátoři však namítají, že organizace srovnává nesrovnatelné. „Bohužel neznáme metodiku dané studie, autoři patrně aplikovali jeden spotřební koš na všechny sledované trhy. To je samozřejmě zavádějící, protože trhy jsou v různé fázi vývoje a spotřeba služeb v jednotlivých zemích se výrazně liší," konstatovala mluvčí T-Mobile Martina Kemrová.
Kdo volal vloni nejdráž?
- USA - 635,85
- Španělsko - 508,26
- Kanada - 500, 63
- Česko - 484,34
- Slovensko - 477,46
- Mexiko - 417,62
- Německo - 405, 20
Průměrná cena v dolarech za rok
Navíc průměrná cena 730 korun měsíčně je podle mluvčí operátora přemrštěná. Průměrná útrata zákazníků této sítě byla podle ní v uplynulém půlroce asi o třetinu nižší.
Upozornila také, že T-Mobile sleduje ve své síti meziročně dvacetiprocentní nárůst užívání telekomunikačních služeb, ale pětiprocentní pokles průměrné měsíční útraty. „Je tedy zřejmé, že ceny se neustále snižují," dodala Kemrová.
Mluvčí společnosti Vodafone zase upozornil, že podle statistiky Evropské komise je cena za minutu hovoru v České republice na průměru cen, které jsou běžné v dalších zemích Unie.
„Ceny vytváří trh. Výsledky jednotlivých porovnání jsou do určitě míry ovlivněny i kritérii, která se pro srovnání použijí," dodal ještě Miroslav Čepický.
Mobily jsou stále populárnější
Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj si kromě průměrných útrat všímala i celkového zájmu o služby mobilních operátorů. A ten zcela jednoznačně roste, především na úkor využívání pevných linek.
„Pokud už lidé využívají pevné linky, nejčastěji z nich volají na čísla patřící pod mobilní operátory," zjistila studie. Zvyšujícímu se zájmu odpovídají i neustále se zvyšující tržby mobilních operátorů.