Prodej aut v Indii vylétl o 37 %, v Německu o 30 % padá

Karel Toman
9. 8. 2010 14:20
Ve dvou zemích s třetinou světové populace roste prodej aut dvouciferným tempem
Foto: Reuters

Bombaj - O neuvěřitelných 37 % vzrostl v červenci oproti loňsku prodej aut v Indii. V pondělí 9. srpna o tom informovala tamní Společnost indických výrobců automobilů.

O 15,4 % rostl v červenci také prodej aut v Číně, což je zrychlení proti červnovému růstu o "pouhých" 10,9 %.

Ve dvou nejlidnatějších zemích, které dohromady představují třetinu světové populace, se tak prodávají auta pohodlným dvouciferným tempem. Jen pro srovnání: předběžné odhady říkají, že prodej aut v Německu za stejné období naopak o 30 % poklesl.

Prodeji pomohly monzuny, emise i svátky

V červenci se v Indii prodalo celkem 51 481 aut. Růstu pomohla jedna nízká srovnávací základna prodejů z loňského roku, ale také normální průběh monzunů ve spojením s blížícími se svátky.

Nejvíc ale Indy ke koupi pobídly v říjnu chystané změny v emisních normách, které nejspíš povedou ke zdražení některých vozů.

Pořád jsou to ale o řád nižší prodejní čísla než v Číně, kde se v červenci prodalo 822 300 aut. To jen dokládá, jaký potenciál indický trh má. Vždyť populace obou zemí se liší "jen" zhruba o 100 milionů lidí ve prospěch Číny s více než 1,3 miliardami obyvatel.

Podívejte se, kde se ve světě už opět prodávají auta

Také skoro pětiprocentní meziměsíční nárůst prodeje v Číně má z velké části na svědomí vláda. Ta totiž zavedla dotace 3000 juanů (asi 440 dolarů) na auta s nižší spotřebou.

Čínští prodejci, kteří začali zlevňovat už od dubnového poklesu prodejů, tak nově nabízejí další slevy na méně „čistá" auta.

V Číně růst v srpnu zase zpomalí

Rostoucí skladové zásoby ale podle Čínského střediska automobilové technologie a výzkumu (China Automotive Technology & Research Center) mohou způsobit zpomalení růstu v srpnu.

Zatímco indický růst je tak zřejmě stále jen na začátku, ten čínský už začíná brzdit.

Výrobci i prodejci v Německu by naproti tomu byli vděční třeba i za stagnaci. Registrace 237 500 aut však v zemi s 82 miliony obyvatel znamená meziroční propad o 30 %, uvedla Německá asociace dovozců aut.

Prohlédněte si nejlevnější auto světa, které je původem z Indie

 

Právě se děje

Další zprávy