Převrat v autech. Škoda a šrotovné tlačí VW na vrchol

Tomáš Fránek
12. 11. 2009 16:25
Volkswagen předstihl Toyotu jako lídra světového trhu s auty
Škodovka plánuje v příštím roce rozšířit výrobu o další modely. "Počítáme s tím, ale zatím není rozhodnuto, o která auta konkrétně půjde," řekl mluvčí škodovky. Postupně by podle něj měly následovat všechny ostatní modely včetně vozů Superb a Yeti. Spolu s Volkswagenem plánuje česká automobilka v Kaluze zvýšit počet zaměstnanců zhruba o dvě třetiny
Škodovka plánuje v příštím roce rozšířit výrobu o další modely. "Počítáme s tím, ale zatím není rozhodnuto, o která auta konkrétně půjde," řekl mluvčí škodovky. Postupně by podle něj měly následovat všechny ostatní modely včetně vozů Superb a Yeti. Spolu s Volkswagenem plánuje česká automobilka v Kaluze zvýšit počet zaměstnanců zhruba o dvě třetiny | Foto: Reuters

Hamburg/Praha - Krize a hlavně šrotovné udělaly z mladoboleslavské Škoda Auto firmu, která míří pod křídla největší světové automobilky.

Volkswagen má našplápnuto k tomu aby, z trůnu největšího výrobce japonskou Toyotu. Lídrem se tak VW chce stát o devět let dříve, než plánoval, původní cíl útoku na světové prvenství si firma stanovila na rok 2018.

To, že se Volkswagen už stal největším světovým výrobcem aut, dokládají statistiky společnosti Global Insight, které citoval německý Der Speigel. Podle nich za devět měsíců letošního roku Volkswagen společně s Porsche vyrobil 4,7 milionů aut, Toyota jenom 4 miliony. General Motors, který byl světovou jedničkou ve výrobě aut dlouhou dobu, se propadl až na čtvrté místo, třetí je Ford. Čísla japonské automobilky ale ještě potvrzují, že Toyota útoku odolává, automobilka měla vyrobit 4,9 milionu aut.

Úspěšné německé šrotování

Prodeje klesají většině automobilek, firmy počítají miliardové ztráty. Volkswagen ale tratil nejméně a proto se dostal na první místo.

Podle společnosti Global Insight celý koncern Volkswagen dokázal velmi dobře prodávat svoje vozy na velkých trzích jako je Německo, Čína nebo Brazílie, ve Spojených státech ho propad prodejů nepostihl tak silně jako právě Toyotu. A firmě pomohlo šrotování. „Díky velice úspěšnému šrotování v Německu VW zvýšil prodej o 158 tisíc vozů na 622 tisíc aut," uvedli experti Global Insight.

Volkswagen už kvůli stále rostoucímu prodeji menších aut začal stavět i další továrnu v USA, kde chce vyrábět levné vozy Passat a dosáhnout tak výraznější podíl na trhu. „Automobilka VW si určitě bude ještě muset svoje postavení světové jedničky na trhu vybojovat a potvrdit. To, že znovu začíná růst cena ropy, totiž nahrává zase konceptu šetrných vozů, které propaguje Toyota, ta určitě má šanci být jedničkou na trhu," řekl analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

Na úspěšném tažení Volkswagenu má podíl i Škoda, Fabia patřila v Německu mezi nejprodávanější auta. Mladoboleslavská firma tak díky šrotovnému a státní pobídkám v Číně očekává na letošní rok mírně vyšší prodej, než činil loňský rekord 675 000 vozů. Šéf Škody Reinhard Jung na konferenci v Berlíně  řekl, že díky rekordnímu prodeji by měla Škoda letos dosáhnout velmi příznivého výsledku. "Naším jasným cílem je pokračovat v růstu a ve výsledku zachovat určitou kvalitu," řekl Jung.

Škoda dnes zveřejnila, že prodala za prvních deset měsíců roku 570 217 vozů, což je o 1,7 procenta méně než loni. Výrazný růst zaznamenala firma v Číně.

Roste i prodej vozů se značkou Volkswagen, naopak se výrazně propadla výroba Seatů a luxusních aut Bentley, které také patří do koncernu VW.

Čína jako spasitel

Na pořadí světových automobilek navíc bude mít konec šrotovného a dalších podpor na prodej aut po celém světě. Šéf Škody Jung například řekl, že ukončení šrotovného v Německu možná způsobí, že Škoda příští rok prodá až o 50 000 vozů méně. A automobilka tak bude spoléhat na výrazně vyšší zájem zákazníků v Číně.

Na tu sázejí i další automobilky. "Čína je dnes globálním motorem růstu automobilového trhu," uvedl člen představenstva BMW Friedrich Eichiner. "Čína bude hrát významnou roli ve světovém automobilovém průmyslu a ve vývoji budoucích technologií," dodal. BMW a její partner Brilliance China Automotive dnes oznámily, že investují 735 milionů dolarů (12,4 miliardy Kč) do rozšíření výrobních kapacit v Číně, včetně výstavby nové továrny.

Plány v žebříčcích největších výrobců aut chtějí ale zamíchat přímo také čínští výrobci, pozadu nechtějí zůstat ani Korejci. Už letos chce více aut prodat korejské automobilka Hyundai a poprvé v historii se chce dostat na tři miliony prodaných aut za rok.
Čínská automobilka BYD zase zveřejnila ambiciózní plán podle kterého chce za 15 let chce totiž prodávat auta i v USA a Evropě a být největší automobilkou na světě.

"Je to dlouhodobý cíl společnosti. Do roku 2015 chceme být největším čínským, a za dalších 10 let největším světovým výrobcem aut," sdělila dnes agentuře AP Jasmine Huangová z marketingového oddělení firmy.¨

„Podíl čínských automobilek rozhodně i přes technologické zaostávání poroste. Korejským autům také nikdo před lety nevěřil a dnes mají v Evropě velmi výrazný podíl na trhu. A Čína už v několika oborech dokázala, že umí technologickou ztrátu velmi rychle dohnat," řekl Procházka.


 

Právě se děje

Další zprávy