Prestižky jsou zase v kurzu. Milionté jsou zlaté

Veronika Skálová Veronika Skálová
18. 3. 2010 15:37
Boty, které Ivan Lendl nikdy nenosil, si zamilovali teenageři.
Klasický model prestižek vypadá celá léta stejně. Jsou oblíbené mimo jiné jako pracovní obuv.
Klasický model prestižek vypadá celá léta stejně. Jsou oblíbené mimo jiné jako pracovní obuv. | Foto: Moleda

Zlín - Na přelomu osmdesátých a devadesátých let tyhle boty nejspíš nechyběly v žádném českém botníku. Bílé kecky s barevnými pruhy na boku, láskyplně nazývané "prestižky" byly univerzální obuví na sport, do práce a dokud byly v dobrém stavu, tak i "na parádu".

Teď zažívají renesanci. V pořadí už třetí výrobce bot s logem Prestige, firma Moleda, si v tomto týdnu mohl udělat čárku za miliontou vyrobenou "prestižku". Dostala zlatý nátěr a dostane se do sbírky společnosti, která popularitu těchto bot obnovuje.

Klasické Prestige, které vypadají už téměř třicet let skoro stejně, zůstávají dál oblíbenou pracovní obuví v obvyklé bílé nebo černé kombinaci. Odebírá je ve velkém například Škoda Auto. Ale Moleda svou nabídku rozšířila také o nové verze v modernějším designu.

Ale i klasika má dál své příznivce. "S návratem retro stylu teď roste popularita prestižek. Naše soutěž, v níž si lidé mohli navrhnout svou vlastní barevnou kombinaci bot, měla obrovský ohlas. I proto ji obměňujeme a každý měsíc vyhlašujeme další kolo," konstatuje obchodní ředitelka Jolana Němcová.

Lendlovky a mečířky

"Prestiže" se zrodily na začátku osmdesátých let, kdy se stala hitem nová technika výroby sportovních bot, respektive jejich podešví - vstřikování. Takto vyrobené boty si oblíbili zejména sportovci. A tak vznikla i nejslavnější legenda spojená se zlínskými keckami.

"Pracovně se těmhle botám říkalo 'lendlovky'. Ale Ivan Lendl v nich na kurt nikdy nenastoupil, byl smluvně vázán s jiným výrobcem sportovní obuvi. Je ale pravda, že na první pohled vypadaly tyto boty velmi podobně," popírá spojení se slavným tenistou Němcová.

Zlínský Svit, kde se prestižky až do roku 2002 vyráběly, ale vyvinul ještě druhý typ podešve. A také ten se pracovním názvem spojil se slavným tenisovým jménem. Ti, kdo si dnes od Moledy, která oba modely převzala, koupí sportovní verzi, mohou se chlubit, že mají nefalšované "mečířky".

Vzhled horní části boty navrhl v roce 1984 František Šnajdr. Ten "svůj" model kupuje dodnes, i když je mu už 87 let. "Pořád mi vyhovují, i přes jisté designové změny si zachovaly stejný styl," pochvaluje si autor.

Design přežil i různé pokusy

V devadesátých letech bylo několik pokusů o změnu osvědčeného designu. Linky na vstřikování podešví koupila firma CEBO a pokračovala ve výrobě Prestige pod značkou C'Svit. Ač se v průběhu let snažili různí designéři vzhled bot přepracovat, valné úspěchy však neslavili.

Nakonec dostal v roce 1993 Ladislav Petrák za úkol přepracovat vzhled znovu.  A to tak, aby stylově Prestige co nejvíc připomínaly původní model. V této podobě se oblíbené pracovní i sportovní boty vyrábí dodnes.

Snahu o nový design obnovila až před několika lety Moleda, která na nových modelech spolupracuje se studenty vysokých škol. A v soutěžích také se svými zákazníky. V březnu se mohou zúčastnit soutěže o nejhezčí černobílou "prestižku". Podle vítězného návrhu pak vznikne mimořádná série bot.

 

Právě se děje

před 4 hodinami

Šampionem IndyCar je podruhé během tří let Američan Newgaarden

Americký pilot Josef Newgarden vyhrál zámořský formulový šampionát IndyCar. 28letému jezdci k tomu stačilo v neděli dojet osmý v závěrečném podniku sezony, který hostil okruh Laguna Seca. Do závodu, který vyhrál jeho krajan Colton Herta, vjížděl s náskokem 41 bodů na dalšího Američana Alexandera Rossiho. Toho ale v celkovém pořadí nakonec v souboji o druhé místo přeskočil Francouz Simon Pagenaud. Šampion z roku 2017 Newgarden vybojoval pro svůj tým Penske už 35. titul vítěze IndyCar.

Další zprávy