Pozor na kreativní zaměstnance, snáze vás podvedou

Tereza Holanová Tereza Holanová
18. 3. 2012 18:25
Lidé z tvůrčích profesí mají podle psychologů větší sklon k podvodům
Foto: Thinkstock

Harvard - Kreativita a nepoctivost se v zaměstnání navzájem živí. Čím více tvůrčí činnosti musí osoba v práci vyvinout, tím je pravděpodobnější, že u toho začne porušovat pravidla.

Vyplývá to ze studie Temná stránka kreativity, kterou zpracovala americká dvojice Franceska Gino a Dan Ariely z Americké psychologické asociace a která vyšla v měsíčníku Journal of Personality and Social Psychology.

Účetní není poctivější, ale má k tomu dispozice

Tvůrčí myšlení a smysl pro nepoctivé chování jsou provázané a nelze říct, co bývá na počátku. Rozhodně ale mezi nimi existuje souvislost, uvádí analýza.

Ta přináší několik základních myšlenek.

Kreativní myšlení podle ní více svádí k podvodům. Tvůrčí lidé navíc snáze obhajují, proč jednali neférově. Smysl pro neotřelé nápady je větším předpokladem pro neetické jednání než inteligence. Lidé, kteří dostali příležitost jednat dle svého uvážení, podváděli častěji.

"To nutně neznamená, že grafický designér jedná méně férově než, řekněme, účetní," zdůrazňují Gino a Ariely. Kreativní lidé ale podle nich rozhodně trpí vyšším sklonem k neetickému chování, protože k tomu jednak mají více příležitostí, a kromě toho si snáze své kroky zdůvodní.

Účastníci mohli podvádět

Výzkumu se zúčastnilo celkem 461 amerických zaměstnanců nebo studentů. U těch autoři testovali inteligenci a tvůrčí myšlení, poté se uskutečnilo pět různých experimentů.

V jednom z nich účastníci například obdrželi na počátku malou částku - jako odměnu za účast. Následně měli například za úkol vyplnit anonymní test ze všeobecných znalostí.

Prvně si měli psát odpovědi na zkušební formulář, poté dostali záznamový arch na přepis. Přitom jim bylo řečeno, že autoři testu omylem nechali správné odpovědi zvýrazněné, ať si toho ovšem nevšímají a přepíší, co již vyplnili. Zároveň respondenti věděli, že za vysoký počet správných odpovědí mohou dostat další odměnu.

Netušili ovšem, že experimentátoři zaznamenali i jejich původní odpovědi. Následně se ukázalo, že osoby, u nichž se předtím prokázal vyšší smysl pro kreativitu, podváděly častěji. Mezi inteligencí a nepoctivostí se žádná korelace naopak neprojevila.

Smysl pro nápad může škodit

Doposud se vztahem mezi kreativitou a nepoctivostí podle autorů nikdo souvisle nezabýval. Umění přicházet s novými nápady a přemýšlet o věcech jinak dlouhodobě patří mezi ceněné schopnosti - takoví lidé dokážou vytvořit nové výrobky a služby, což většině společností prospívá.

Někdy tak může být schopnost "myslet nad rámec mantinelů" pro majitele firem nebezpečná. Jak nepoctivé praktiky, tak nové nápady jsou v médiích denními tématy, pouze nikoho nenapadne hledat mezi nimi souvislost, myslí si Gino a Ariely.

"Aktuální výsledky ovšem naznačují, že lidé, kteří jsou tvůrčí nebo zastávají pozici, která požaduje tvůrčí myšlení, pro vás mohou být rizikoví, když dojde na otázky etiky," varují vlastníky firem.

Jako nejzářnější příklad "geniálního ďábla" uvádějí finančníka Bernarda Madoffa, který připravil klienty o 20 miliard dolarů a zbytek života tráví za mřížemi.

 

Právě se děje

Další zprávy