Podle Martina Peciny, šéfa ÚOHS, byly obě nespokojené společnosti vyřazeny ze zákonných důvodů. Ministerstvo dopravy však údajně během soutěže přesto pochybilo.
Společnost Autostrade a sdružení firem Mytia ministerstvo společně se čtvrtým zájemcem o zakázku, konsorciem A-Way a AŽD, vyřadilo ze soutěže pro formální nedostatky. Antimonopolní úřad při svém šetření nenašel na tomto postupu chyby. Požadavky ministerstva byly podle úřadu oprávněné. Mytia nesplňovala technické podmínky, společnost Autostrade nedoložila doklady, které mělo ministerstvo právo vyžadovat, vysvětlil Pecina.
Přesto podle něj ministerstvo pochybilo. "Došlo k porušení ve věci zpoždění jedné ze lhůt, které zákon ukládá při vyřizování
námitek," uvedl Pecina. Toto pochybení ale nemělo na posuzování nabídek vliv.
Hrozí zpoždění zavedení mýtného
Úřad nechává v platnosti předběžné opatření, které ministerstvu znemožňuje uzavřít s vítězem tendru smlouvu. Pokud tak některá ze společností podá proti rozhodnutí ÚOHS rozklad, hrozí, že ministerstvo nestihne podepsat smlouvu do konce února. To by znamenalo zdržení zavádění systému mýtného. Na tiskové konferenci to dnes připustil také ministr dopravy Milan Šimonovský.
Obě firmy již dříve avizovaly, že pokud úřad postup ministerstva dopravy v tendru schválí, rozklad podají. "Jsme si jisti, že ministerstvo vůči našemu sdružení postupovalo diskriminačně," řekl ČTK generální ředitel firmy Damovo ze sdružení Mytia Sepp Leigruber. "Navíc nemělo vůli vybrat nabídku, která by byla pro Česko výhodná," doplnil. Mytia nabídla podle Leigrubera obdobný prověřený systém jako Kapsch za cenu o sedm miliard korun nižší než vítězná firma.
V případě, že některá z firem rozklad podá a úřad o něm do 30 dnů rozhodne opět ve prospěch vítězství firmy Kapsch, měl by se podle Šimonovského původní termín zavedení mýtného od 1. ledna 2007 stihnout. "Jsem přesvědčený, že nám bude stačit lhůta čtyř týdnů, bude záležet, kdy nám přijdou rozklady," uvedl Pecina s tím, že případu dá přednost.
Kapsch nebyl zdaleka nejlevnější
Při rozhodování ministerstva měla hrát 60procentní roli cena. Sdružení Mytia, které tvoří Ascom Fela s Damovem a ABD Group,
nabídlo, že systém vybuduje a bude ho deset let provozovat za 15 miliard korun. Společnost Autostrade určilo cenu na 17,5 miliardy a Kapsch na 22 miliardy korun. Nejvyšší cenu, 33,7 miliardy, navrhlo konsorcium A-Way a AŽD.
Výhodou Kapsche však měla být mimo jiné i koncepce řešení, která v budoucnu umožní případný přechod na jinou technologii.
Mýtné by se v ČR mělo začít vybírat 1. ledna 2007 minimálně na 970 km dálnic. Platit by měly kamiony nad 12 tun. Kapsch
nabídl, že je schopen vybudovat systém od roku 2007 hned na 2100 km dálnic a silnic 1. třídy.
Výnos z mýtného by se v prvním roce, kdy MD počítalo se zpoplatněním 970 km, měl pohybovat kolem osmi miliard korun. V
budoucnu, kdyby stát zpoplatnil i menší nákladní vozidla, by se mohl vyšplhat na 14 i více miliard korun. Stát by neměl za
infrastrukturu nic přímo platit. Systém se bude postupně splácet až z vybraného mýtného.