Žebrák - Poblíž obce Žebrák u dálnice D5 vykvetlo modrožluté pole. Parkují zde desítky dodávek značky Ford Transit, které bude využívat pro doručování balíků státní firma Česká pošta.
Právě v pondělí jich odtud odjelo prvních třicet. Všechny už byly opatřeny velkou pošťáckou trumpetou na bocích, znakem České pošty.
Uzavírá se tak několikaleté martyrium, během kterého se do sebe ostře pustily firmy konkurující si v tomto tendru, ve hře byl nakonec i antimonopolní úřad a soudy.
"Mohu potvrdit, že smlouva byla podepsána a vozy si Česká pošta bude postupně přebírat," informoval Josef Bratršovský, mluvčí ČSOB Leasing. Přes tuto firmu pošta vozy Ford Transit od společnosti podnikatele Antonína Charouze získala.
Charouz už má peníze doma
Podle informací, které má deník Aktuálně.cz k dispozici, už ČSOB Leasing zaplatil Charouzovi za všechny dodávky. Charouzův Ford zajišťoval nákup obou verzí automobilů. Pošta ve veřejné soutěži chtěla získat pětiletý pronájem 175 automobilů menších (8,5 m3) a stejný počet vozů s přepravním objemem 10 m3.
"Česká pošta bude nyní platit za každý ujetý kilometr s kratší verzí dodávky 5,10 Kč a za stejnou vzdálenost ve větším transitu 5,30 Kč. V součtu za dvě auta udaných kategorií je vítězná cena v přesném vyjádření 10,494 Kč," informoval mluvčí České pošty Ivo Mravinac.
Jde ale o takzvaný full service operativní leasing. To znamená, že společnost, která auta pronajme, pak zajišťuje a hradí veškeré náklady na kompletní údržbu vozidel, stejně jako například povinné ručení, pojištění předního skla a podobně.
Aut bude potřeba více
Pokud se auto rozbije, je dodavatel okamžitě povinen zajistit odtah a zprovoznění automobilu, popřípadě přistavit náhradní auto.
Charouz už před časem uvedl, že vlastně nejde o dodávku 350 aut, ale většího počtu, protože bude muset mít stále v rezervě minimálně desítku dalších.
Mravinac vylučuje, že by výběrové řízení mohl nyní kdokoli zpochybnit, i když ještě před několika týdny zejména Fiat, který o zakázku velice stál, uváděl, že ještě hledá nějaké možnosti odvolání.
Mluvčí tuzemského zastoupení Fiatu Janka Konečná už nyní celou záležitost odmítla jakýmkoli způsobem komentovat.
Celé zadávací řízení bylo podle Mravinace vedeno transparentně. Všechny podstatné náležitosti, které souvisely s vypsáním zakázky, pošta projednávala se všemi dodavateli, uvedl Mravinac. Z veřejné zakázky nevyloučila žádného uchazeče, všechna jednání výběrové komise byla veřejná a nabídkové ceny jednotlivých uchazečů se odtajňovaly za přítomnosti všech.
Na silnice vyrazí všechny do konce roku
"Na začátku druhého kola bylo v souladu se zákonem jasně řečeno, že druhé kolo je poslední, a tedy nabídky podané v tomto kole budou konečné," dodal Mravinac o podrobnostech výběru.
Prvních 170 dodávek pošta převezme ještě do konce října, zbývajících 180 začnou pošťáci využívat před koncem roku.