Praha - Chodit od dveří ke dveřím a nabízet své zboží není v době krize tak jistá obživa jako dřív. Vyplývá to z údajů Asociace osobního prodeje, které zveřejnila ČTK. Podle nich poklesl obrat členských společností v roce 2009 o 392 milionů korun na 4,262 miliardy.
Do roku 2008 obrat firem prodávajících prostřednictvím osobního prodeje stoupal až k rekordu 4,654 miliardy korun.
Lidé se také do tohoto způsobu obživy příliš nehnali. V loňském roce poklesl počet prodejců společností Asociace o více než 1400 na 223 675. V posledních šesti letech se přitom jejich počet postupně zvýšil až o třetinu, větší zájem měly o takzvaný přímý prodej ženy.
Například Amway, tedy jedné z největších společností, které prodávají své produkty dům od domu, klesly v loňském roce tržby o osm procent, především kvůli nižšímu zájmu o kosmetiku a doplňky stravy. "V případě čistících a pracích prostředků zůstala poptávka víceméně stabilní," uvedl ředitel společnosti Jan Stránský s tím, že v letošním roce opět očekává zlepšení poptávky.
Kromě čistících prostředků a kosmetiky nakupují Češi prostřednictvím osobního prodeje hlavně oblečení, obuv, drobnou elektroniku, knihy a nádobí a další domácí potřeby. Členy asociace jsou kromě Amway také Avon, Just, Lux, Mary Kay, Ranger, Oriflame, Tupperware, Vorwerk a International Diet.