Praha - Zřejmě už na konci tohoto roku bude v Česku existovat tři sta prodejen, které spadají do kategorie hypermarkety, tedy mají prodejní plochu větší než 3000 čtverečních metrů.
„V České republice stálo na začátku roku 2012 celkem 282 hypermarketů. Předpokládáme, že během tohoto roku se jejich celkový počet dále přiblíží k hranici 300 (objektů) a území ČR bude z hlediska kupní síly dostatečně pokryto," říká Ondřej Vlk, analytik maloobchodního trhu společnosti Jones Lang LaSalle.
Podle něho se nyní výstavba nových hypermarketů soustředí především na menší regionální města s populací 10-15 tisíc obyvatel. Ty ale budou menší než jsou hypermarkety stojící na okrajích velkých měst.
První hypermarket byl v ČR otevřen v roce 1996. Překvapivě nikoli v Praze, ale v Brně otevřela tuto velkoprodejnu firma Globus. Původní velikost hypermarketů obvykle přesahovala 10 000 m2.
Nejméně se lidé tísní v hypermarketech na Karlovarsku
Nyní se už staví především hypermarkety s prodejní plochou 3-4 tisíce metrů čtverečních. Důvodů je více. Jednak kupující s vyššími příjmy upřednostňují menší formáty maloobchodních prodejen a vrací se už i do specializovaných prodejen a také v menších městech už není tak velká plocha zapotřebí.
Nejvíce hypermarketů v současné době najdeme v regionu Karlovy Vary. Tam na 1 hypermarket připadá cca 22 000 lidí), následuje kraj Ústí nad Labem (s téměř 30 000 obyvatel na 1 hypermarket) a Moravskoslezský kraj (na 1 hypermarket tu připadá 31 000 obyvatel).
Naopak nejvíce lidí na 1 hypermarket (50 000) připadá v Praze. Zde je však množství dalších typů maloobchodních prodejen.
Z hlediska počtu hypermarketů jich nejvíce najdeme v Moravskoslezském kraji (cca 40), následují Střední Čechy (28) a region Ústí nad Labem (27).
Podívejte se, jak se předělávalo Tesco na prodejnu My: