Pere líp? Pracího prášku v balení ubylo. Cena je stejná

Tomáš Fránek
4. 11. 2011 5:30
Výrobci pracích prášků zmenšují balení, prášky mají být učinnější a kvalitnější
V rubrice Technika si můžete přečíst i o takových výrobcích, jakými jsou například pračky. Pračka Siemens WM14S740BY se pyšní tím, že dokáže vyprat za 15 minut.
V rubrice Technika si můžete přečíst i o takových výrobcích, jakými jsou například pračky. Pračka Siemens WM14S740BY se pyšní tím, že dokáže vyprat za 15 minut. | Foto: Aktuálně.cz

Brno - V českých obchodech už zákazníci také najdou menší balení pracích prášků, než byli dosud zvyklí.

Na zmenšování balení pracích prášků upozornilo ve svém průzkumu německé Spotřebitelské centrum v Hamburku.

Experti sdružení uvedli, že největší světoví výrobci pracích prášků utajeně zmenšili balení svých výrobků, chtějí za ně ale stejné peníze jako za větší výrobky.

Podle spotřebitelského sdružení tak výrobci vlastně svoje výrobky zdražili o dvanáct a půl procenta a poškodili zákazníky.

Jeden prášek se zmenšil

Podle zástupců české pobočky společnosti Henkel, která vyrábí prací prášek Persil a patří v Německu mezi kritizované firmy, je situace v Česku odlišná. Výrobce tvrdí, že zákazníci na zmenšení velikosti obalů dokonce vydělají.

Persil je podle zástupců Henkelu v českých obchodech pod názvem Expert k dostání v balení, které je o pětinu menší než dosud. To podle zástupců koncernu Henkel přináší snížení spotřeby energie při výrobě i distribuci, snížení množství odpadu, méně emisí CO2 vypouštěných do ovzduší, snížení spotřeby obalového materiálu o 24 procent či o pětinu méně chemických látek vypouštěných při praní do vody.

Lidé podle nich ale na koupi menšího balení neprodělají, prášky mají totiž vyšší účinnost, s menším práškem tak má být vyprané stejné množství prádla jako u většího balení. "Cena za praní tak zůstává stejná," uvedli zástupci společnosti Henkel.

Podle nového letáku hypermarketů Globus je cena zmenšeného balení Persilu Expert v balení 4,8 kilogramu stejná jako u 6kilového balení jiného typu Persilu, a to 319 korun.

Druhý velký výrobce, společnost Procter & Gamble, která vyrábí prací prášek Ariel v Rakovníku, na otázky týkající se velikosti balení svých výrobků dosud neodpověděl.

Podle nákupčího jednoho z velkých drogistických prodejců v Česku, který chce zůstat v anonymitě, výrobci, kteří dodávají prášky na tuzemský trh, zatím na rozdíl od Německa na trh zmenšené a nezlevněné balení výrobků nedodali. "Ale máme už první signály od některých menších výrobců, že by se takové prášky mohly v obchodech objevit na začátku příštího roku," uvedl.

Jiné a dražší?

Němečtí spotřebitelé koupili v říjnu 24 pracích prášků, u osmnácti zjistili, že výrobci zmenšili obaly, cenu ale nesnížili.

Například jeden z pracích prášků Ariel od společnosti Procter & Gamble prodávaný v Kauflandu si původně lidé mohli koupit v balení 3,6 kilogramu, nyní ho experti sdružení koupili v 3,2 kilovém balení. Cena zůstala stejná - je to 10,49 eura za kus.

Podobné je to také u Persilu od společnosti Henkel. Jeden tekutý prací prášek určený na barevné prádlo se zmenšil z 3,37 litrů na 3 litry, cena v Kauflandu se nijak nezměnila a je pořád 10,45 eur.

Čtenáři Aktuálně.cz z vlastní zkušenosti upozorňovali, že i přes triky s velikostí balení jsou prášky na německém trhu levnější než v Česku. A z jejich zkušenosti vyplývá, že prášky prodávané v Německu jsou kvalitnější.

To před dvěma roky potvrdil také bělehradský Institut pro obecnou fyzikální chemii. Ten analyzoval přípravky vyráběné v Česku a Rumunsku v porovnání s přípravky vyráběnými pro západní trhy. Prášek Ariel Kompakt vyráběný pro německý trh obsahoval mimo jiné čtyři druhy tenzidů (složek, které mají usnadnit tzv. hloubkové praní), mýdlo a lipázu (enzym nové generace, který napomáhá lepšímu rozpouštění mastnoty).

Stejný přípravek vyráběný v Česku obsahoval pouze dva druhy tenzidů a mýdlo. Lipáza ve výrobku nebyla.

Stejný problém řešilo již dříve i chorvatské sdružení spotřebitelů. Chorvaté prokázali i v soudním sporu, že firma na jejich trh dodává zboží, které má jiné složení než stejné značky dodávané na západoevropský trh. Tlak spotřebitelů donutil výrobce nahradit původní produkty na chorvatském trhu výrobky pocházejícími z francouzských provozů.

 

Právě se děje

Další zprávy