Praha - Penta Investments, která vlastní pozemky nutné pro stavbu nové přistávací a vzletové dráhy na pražské Ruzyni, chce ukončit spor s vedením ruzyňského letiště co nejdříve.
"Dali jsme slovo premiéru Topolánkovi, že budeme hledat kompromisní řešení. Opustili jsme proto od ambice stavět spolu s letištěm dráhu," říká on-line deníku Aktuálně.cz Marek Dospiva, šéf investiční skupiny.
"Věřím, že k definitivní dohodě dojde do konce léta," dodává.
Česko-slovenská skupina Penta vlastní zhruba čtvrtinu pozemků nutných pro výstavbu paralelní dráhy. Celkem tedy kontroluje několik set tisíc čtverečních metrů půdy.
Nová ranvej je pro rozvoj letiště klíčová. Bez ní by Praha mohla jen stěží konkurovat velkým letištím v okolních státech, jako jsou Vídeň, Berlín nebo Mnichov. Původně plánované náklady na projekt dráhy se pohybovaly mezi pěti až sedmi miliardami korun.
Vedení Penty chtělo nejprve vytvořit s Letištěm Praha společný podnik na principu joint venture, do kterého vloží obě strany jako nepeněžitý vklad pozemky. V poměru hodnoty parcel by pak obě společnosti spolufinancovaly stavbu dráhy. Letiště Praha by pak se společným podnikem uzavřelo nájemní smlouvu na využívání ranveje.
S touto variantou však vedení ruzyňského letiště nesouhlasilo.
V současné době je však vedení Penty ochotné sporné pozemky letišti prodat. Výše, za jakou by finanční skupina parcely přenechala letišti, je také předmětem jednání obou stran.
Česko-slovenská skupina zaplatila před několika lety za metr čtvereční pozemků v průměru zhruba 500 korun. Nyní se spekuluje o tom že by za jeden metr chtěla dostat několik tisíc korun.
Penta Investments není jediná, která pozemky nutné pro stavbu dráhy vlastní. Letiště Praha musí vyřešit i nároky dalších desítek majitelů pozemků. "Sám jsem z toho byl překvapen, když jsem se podíval na mapku vlastníků.," uvedl pro HN nový ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák.