Párty v USA končí, šrotovné v pondělí vystřídá kocovina

Karel Toman
22. 8. 2009 21:00
Byrokracie šrotovného trápí prodejce, skutečné potíže teď ale asi čekají výrobce
Foto: Reuters

Washington - Americké šrotovné v pondělí večer skončí. Původně na něj byla vyčleněna jedna miliarda dolarů. Poté, co ji však nažhavení zákazníci utratili za pouhý týden a počítačový systém, který měl žádosti zpracovávat, málem zkolaboval, zvýšila vláda podporu na celkem tři miliardy dolarů.

Vydržela měsíc.

Obamova administrativa proto program hodnotí jako úspěch - slovy prezidenta "mimo jakoukoliv představivost". Pomohl prý na nohy hroutícímu se americkému automobilovému průmyslu.Zároveň jsou už ale slyšet obavy, co bude s prodejem a výrobou aut poté, co šrotovné skončí.

"Pro automobilový průmysl to bylo záchranné lano, které nakoplo ekonomický sektor a dalo lidem znovu práci," citovala amerického ministra dopravy Raye LaHooda agentura AP.

Američtí dealeři aut ale šrotovným zdaleka nadšeni nejsou. Podle programu mají odečíst z ceny za nové auto 3 500 nebo 4 500 dolarů výměnou za starý vůz s vyšší spotřebou. Aby částku dostali proplacenu, musejí vyplnit třináctistránkovou žádost.

Šrotovné zatím platí dealeři ze svého

Mnoho dealerů tak zůstává s nevyplaceným šrotovným v hodnotě stovek tisíců dolarů. "Přetáhlo to k nám lidi„ kteří by jinak nepřišli. Pokud ale nedostanete zaplaceno, je to všechno k ničemu," postěžoval si agentuře AP Alton Owen, prodejce Fordu z Jarratt ve Virginii.

Jeho obchod už tento víkend šrotovné nabízet nebude, protože stále nemá proplaceno 21 prodejů. Obama i LaHood slíbili, že prodejci "své" peníze dostanou. I pokud dodrží slovo, prodejci si zřejmě ještě počkají.

Foto: Reuters

Do čtvrtka obdržely úřady žádosti za 457 tisíc prodejů v hodnotě 1,9 miliardy šrotovného. Úřady zatím zpracovaly 40 procent těchto žádostí, pouhých sedm procent bylo proplaceno.

Počet úředníků, kteří žádosti zpracovávají, se sice ztrojnásobil, automobilky už ale raději přispěchaly s ujištěním, že dealerům případně v jejich potížích s cash-flow pomůžou.

Konec srandy

Úřady mezitím potvrdily, že program už znovu rozšířen nebude. Pondělní uzávěrka v osm večer byla stanovena proto, aby nebyl překročen třímiliardový rozpočet, který byl na šrotovné vyčleněn. Žádosti přijaté po uzávěrce už nebudou zohledněny.

„Pokud budeme mít v pondělí čistou uzávěrku a všechno budeme mít zpracováno, bude to zatraceně úspěšný program," uznal John McEleney, předseda americké Národní asociace automobilových prodejců. I on si ale posteskl, že množství dosud neproplacených žádostí ho znepokojuje.

Mike Malhalak, který prodává vozy Dodge, Chrysler a Jeep ve floridském městě Winter Haven se však obává víkendového nájezdu zákazníků, který opět dožene počítačový systém na pokraj kolapsu. Vláda ale slíbila, že na víkend kapacity serveru posílí.

Americké šrotovné tak alespoň dočasně zabralo. GM oznámilo, že chce znovu zaměstnat 1300 lidí, Hyundai v Alabamě znovu zaměstnala 3000 pracovníků. Ostatní automobilky platí lidem přesčasy, aby uspokojily poptávku. Dealerům se zvedl prodej, údajně i u vozů, na které se šrotovné nevztahuje.

Analytici ale jedním dechem dodávají, že končící vládní podpora zaškrtí prodeje v září a říjnu. „Na pár týdnů to byla pěkná párty. Kocovina ale taková sranda rozhodně nebude," varuje Jeremy Anwyl, ředitel „autowebu" Edmundus.com.

 

Právě se děje

Další zprávy