reklama
 
 

Padl Saab. General Motors automobilku uzavře

18. 12. 2009 15:40
O práci přijde na tři tisíce zaměstnanců.

Paříž/Detroit - Pokus zachránit ztrátovou švédskou automobilku Saab zkrachoval.

Americký vlastník General Motors v pátek oznámil, že se mu nepodařilo domluvit prodej divize. Ood jednání odstoupil i poslední zájemce, nizozemský výrobce luxusních vozů Spyker.

GM se proto rozhodla aktivity Saabu postupně utlumit. V prohlášení, které přinesly světové agentury, GM zdůrazňuje, že se nejedná o krach nebo neschopnost Saabu splácet dluhy, automobilka je ovšem dlouhodobě ztrátová a mateřská společnost ji už nehodlá dotovat.

88 tisíc korun na autě

Švédský server DI nedávno zveřejnil studii, podle které na každém prodaném Saabu za posledních 8 let prodělal koncern GM, který značku vlastní, 5100 dolarů, tedy v přepočtu zhruba 88 tisíc korun.

Historie Saabu

  • Společnost, pojmenovaná Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Švédská letecká akciová společnost), vznikla už v roce 1937, a jak název napovídá, měla vyrábět letouny pro armádu neutrálního Švédska. O produkci automobilů se začala zajímat koncem druhé světové války, prvním modelem byl Saab 92, který se v prototypu představil 10. června 1947.
  • Sériové vozy s elegantní proudnicovou karosérií, které se začaly prodávat po téměř třech letech zkoušek začátkem roku 1950, měly pod kapotou originální švédský motor - dvouválcový dvoutakt. První tři roky se saaby stříkaly jen zeleně, protože prý firma měla po válce ve skladech velké zásoby této barvy.
  • Dvoutaktní motory - byť vylepšené - poháněly i typy 93, 95 a 96. Revoluční změna přišla s modelovým rokem 1966, kdy automobilka zařadila do nabídky čtyřtaktní čtyřválec, pocházející od Fordu.
  • Neslavnější Saab, model 99, přišel na trh koncem 60. let. Mezi mezi lety 1969 a 1984 se jej vyrobilo skoro 600.000 kusů. Poháněl ho motor od britské automobilky Triumph, doplněný později i turbodmychadlem; právě přeplňované benzinové motory se staly jedním z poznávacích znamení Saabu.
  • Saaby se až do konce 70. let s úspěchem účastnily mistrovství světa v rallye. V roce 1980 se ale automobilka ze závodů kvůli rostoucím nákladům stáhla.
  • Nástupce slavné "devětadevadesátky" přišel v roce 1978. Model 900 byl pro mnoho lidí jedním z nejošklivějších automobilů své doby, pro pravověrné fanoušky švédské značky to ale byl poslední opravdový Saab.
  • V 80. letech prošla firma hlubokou krizí, ze které jí nepomohla ani spolupráce s Fiatem, jejímž výsledkem byla čtveřice vozů Saab 9000, Fiat Croma, Lancia Thema a Alfa Romeo 164. Nakonec byla automobilová divize oddělena od mateřského koncernu Saab-Scania a v roce 1989 skončila polovina akcií v rukou General Motors. Zbytek koupil GM v roce 2000.
  • Od poloviny 90. let sdílely nové saaby řadu dílů s jinými vozy koncernu, například s Opelem Vectra. V saabech se konečně objevily i naftové motory. Výsledky firmy se ale nedařilo zlepšit a po nástupu světové hospodářské krize se ztráta ještě prohloubila. Letos v únoru automobilka požádala o ochranu před věřiteli. V srpnu byla podepsána dohoda o převzetí Saabu švédským výrobcem luxusních vozů Koenigsegg a v září do transakce vstoupila čínská automobilka Beijing Automotive Industry Holding (BAIC). Ta měla koupit menšinový podíl v Koenigseggu, aby mu pomohla převzetí financovat. V listopadu se ale Koenigsegg plánů na převzetí automobilky Saab vzdal.
  • Na začátku tohoto týdne koupila část majetku Saab čínská firma Beijing Automotive Industry Holdings (BAIC) - hlavně některé technologie výroby motorů a automobilů a část výrobního vybavení. Dnes ztroskotala jednání s nizozemským výrobcem luxusních vozů Spyker o koupi Saabu. Zájem o Saab dříve projevila rovněž americká skupina Renco.
  • Automobilka zaměstnávala ke konci loňského roku asi 4100 lidí a loni prodala téměř 100.000 vozů. Podle dokumentů předložených soudu při vyhlášení bankrotu prodělala v loňském roce zhruba tři miliardy švédských korun (téměř osm miliard Kč).
  • Kromě automobilů Saab po druhé světové válce i nadále vyráběl letadla, vedle stíhaček (třeba Saab J 35 Draken či Saab JA 37 Viggen) to byly i dopravní stroje. Letecká továrna, jejíž hospodaření je odděleno od automobilky a ve které mají dnes největší podíl britská zbrojovka BAE Systems a švédský fond Investors AB, dodala i nejnovější stíhací letouny pro českou armádu, Jas-39 Gripen.

Saab má na tři tisíce zaměstnanců, zhruba stejný počet je zaměstnán v dodavatelských firmách, které pracují výhradně pro tuto společnost a její pád pro ně může být fatální.

Samotný Saab je na hranici krachu už téměř rok. Letos v únoru požádala automobilka o ochranu před věřiteli. V roce 2008 prodělala tři miliardy švédských korun, tedy v přepočtu asi osm miliard českých korun.

Pak se množily zprávy o počtu zájemců o odkoupení celé značky, která patří k nejmenším automobilkám v Evropě. Původní zprávy hovořily o dvacítce zájemců, potom se jejich počet postupně snižoval. V dubnu Saab narychlo propustil přes sedm stovek zaměstnanců.

Krach s Koenigsegg

O měsíc později se mu podařilo prodloužit trvání ochrany před věřiteli a GM dál jednalo o jeho prodeji.

Nejnadějněji vypadala jednání se švédským výrobcem luxusních vozů Koenigsegg. Obě automobilky se na prodeji dohodly, Koenigsegg chtěl jako partnera přibrat čínskou automobilku Beijing Automotive Industry Holding (BAIC).

Na konci listopadu však z dohody vycouval. Údajně ne kvůli financím, ale kvůli špatnému načasování transakce.

BAIC nicméně přesto koupila část majetku krachující automobilky. V polovině prosince firma oznámila, že do Číny prodá především část technologie výroby automobilů a část výrobního vybavení.

General Motors koupila poloviční podíl v Saabu v roce 1990, o deset let později už jí patřil úplně. Už v loňském roce se snažili Američané ztrátovou švédskou divizi prodat, ale bez úspěchu.

autor: Ekonomika | 18. 12. 2009 15:40

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama