Praha - Finanční krize zřejmě v Česku povede ke zpoždění staveb dálnic a odkladům oprav některých silnic. Státnímu fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který tyto projekty platí, totiž vážně hrozí, že bude kvůli hospodářské recesi až o čtvrtinu chudší, než plánoval.
"Rozpočet SFDI je letos relativně dost napnutý," přiznává mluvčí fondu Karel Hanzelka. Letos dostal fond přiděleno 36 miliard. "To je o 9 miliard méně, než poslanecká sněmovna původně ve svém usnesení odsouhlasila," řekl Hanzelka pro Aktuálně.cz. Situaci navíc podle něj ještě zhorší další dopady finanční krize.
K tomu se přičítá pokles výběru peněz za mýtné. "Ve srovnání s prvním kvartálem roku 2008 zaznamenáváme pokles výnosů z elektronického mýtného přibližně o 20 %. Pokles je i v daňových příjmech, konkrétně u silniční daně. Klesá i prodej krátkodobých dálničních kupónů pro malá nákladní vozidla. Zde klesl prodej sedmidenních kupónů o 24 %," shrnul Hanzelka.
Fakta:
- Státní fond dopravní infrastruktury je rozhodujícím státním zdrojem financí pro dopravní infrastrukturu Česka.
- Každoročně sestavuje návrh svého rozpočtu, který pak předkládá ke schválení poslanecké sněmovně. Rozpočet sestavuje na základě priorit vlády a ministerstva dopravy.
- Hlavní výdaje SFDI jsou určeny pro Ředitelství silnic a dálnic a Správu železniční dopravní cesty.
- V úhrnu je pro tyto dva příjemce určeno v roce 2009 více než 74 miliard korun včetně prostředků z Evropské unie, což představuje téměř 90 % celkových výdajů fondu.
Tyto výpadky by podle něj mohly dohromady dosáhnout výše až 3,3 miliard korun.
V ohrožení je D47 a pražský okruh
Pokud by byl propad tak velký, znamenalo by to snížení rozpočtu SFDI o více než čtvrtinu. Aby fond dosáhl původně plánované výše letošního rozpočtu, požádal už vládu o rozpočtové opatření, přesněji řečeno o dotaci ve výši 8,35 miliard korun. "Žádost projednala Porada ekonomických ministrů a má se k ní vyjádřit ještě Národní ekonomická rada vlády," upřesnil Hanzelka.
Pokud se fondu dotaci vyjednat nepodaří, může to podle Hanzelky znamenat například posunutí termínu dostavby dálnice D47 o jeden rok či odkladu zahájení některých staveb v rámci vnějšího pražského okruhu.
"Vše samozřejmě závisí na vývoji rozpočtu fondu a případných rozpočtových opatřeních. Je však nutné poznamenat, že zpoždění se netýká staveb, které jsou financovány z EU, z Operačního programu doprava. Naopak se zde snažíme o urychlení čerpání. Ohroženy však mohou být také opravy stávajících komunikací, které z evropských zdrojů financovat nelze," dodal.