Berlín - Aby Opel dostál podmínkám své záchrany a plánovaným prodejům, bude zřejmě muset snížit ceny až "o 40 a víc procent". Agentuře Bloomberg to řekl Simon Empson, ředitel britské společnosti Broadspeed.com, která prodává auta přes internet.
Jeho závěry pro Bloomberg nepřímo potvrdila řada dalších expertů.
Skupinu, která získá nad Opelem kontrolu, vede kanadsko-rakouský výrobce autodílů Magna. Výměnou za záchrannou vládní půjčku 1,5 miliardy eur souhlasila Magna s podmínkou, že zachová pracovní místa v Německých továrnách.
Nikdo nechce vydělávat
Do pěti let chce podle odborového předáka Opelu Klause Franze prodávat dva miliony aut. To by znamenalo navýšit kapacitu továren, které jsou schopny vyrobit 1,76 milionu aut ročně, o více než 200 tisíc vozů.
Magna jde navíc do koupě Opelu spolu s ruskou Sberbank a ruskou automobilkou GAZ. To podle Bloombergu podporuje spekulace o tom, že se zaměří na levná auta.
Velkou nevýhodou je navíc fakt, že Magna nemá žádné zkušenosti s prodejem aut. Nových ani ojetých.
V takto rozdaných kartách tak podle expertů nemá nikdo zájem na tom, aby Opel začal hned vydělávat. Magna bude mít zisk z prodeje dílů Opelu, Sberbank z podílu GAZu na dohodě, který spolufinancovala a General Motors zase z poplatků za patenty v Opelu.
"Nikdo z těchto nových majitelů nebude mít v příštích letech silné pobídky k maximalizaci zisků. Spíš budou mít pobídky k maximalizaci nákladů," řekl agentuře Tim Adam, profesor Huboldtovy univerzity v Berlíně.
"Každý se snaží získat hotovost. A nejrychlejší, i když ne nutně nejefektivnější způsob, jak toho dosáhnout, je sleva," potvrdil agentuře také Stefan Bratzel, ředitel Centra automobilového výzkumu na univerzitě aplikovaných věd v německém Bergisch Gladbach.
Opel tak může brzy zatáhnout do cenové války i další evropské automobilky, což by podle Bloombergu mohlo výrazně zpomalit oživení už tak trpícího průmyslového sektoru.