On-line: S předákem odborů Škody den před stávkou

Miroslav Čepický
16. 4. 2007 12:50
Jaroslav Povšík odpovídal na vaše dotazy

Mladá Boleslav - Hlavní tahoun vývozu země, jedna z nejziskovějších tuzemských firem, ekonomy i politiky opěvovaná automobilka Škoda Auto, je v největší krizi za poslední dva roky. Za pár hodin jí hrozí stávka.

Vedení firmy má už jen dnešek na její odvrácení. Předák odborů Jaroslav Povšík, se kterým firma hlavně jedná, si vyhradil hodinu pro debatu se čtenáři deníku Aktuálně.cz.

Od 11:30 odpovídal na dotazy týkající se vyjednávání, hrozící stávky, požadavků odborů a možnosti dohody s firmou.

Blogy na Aktuálně.cz
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Blogy na Aktuálně.cz

Daniel Münich: Škodováci nežijí na izolovaném ostrově v republice

Jednání mezi odbory a vedením firmy jsou přitom na nejnižším bodě za poslední dny. Páteční zvrat je posunul o krok dozadu, když Škodovka vzala zpět svou poslední nabídku na třináctiprocentní růst mezd zaměstnanců. A nabídla růst jen zhruba poloviční. Reagovala tak na odmítavou reakci odborů k poslednímu návrhu.

Odbory si stojí za svým. "Věřím, že vždy jednáme fér. Bohužel s vydíráním začala firma tím, že převede výrobu nejen dál na východ, ale zpět na západ... Věřte, že máme porovnání personálních a mzdových nákladů koncernu VW, kde jsme takřka na úplném konci žebříčku. Zejména nás irituje, že nás předbíhá závod v maďarském Goeru a my jsme přitom komplexní značka," popsal pocity odborářů v on-line rozhovoru Povšík.

Další odpovědi Jaroslava Povšíka čtěte zde:

Odpovězeno: 16. 04. | 11:29Autor: michalcj

Otázka: Nemyslíte si, že poslední nabídka od vedení firmy byla již plně dostačující?Na to že vyrábíte předražená a hrozná auta vyděláváte hodně.Zkuste se podívat k nám na Jihovýchodní Moravu, kolik se bere např. v Hamé, či Barumce, a uvidíte.Vaše nároky jsou opravdu přehnané a to jsem volič ČSSD.Hodně zdaru

Jaroslav Povšík: Ano, poslední nabídka firmy je dostačující, jedná se nám o rok 2008, kde chceme částečně zajistit zaměstnancům inflaci. A to i z důvodu reformní nejistoty. Nemyslím si, že bychom vyráběli hrozná auta. Poptávka neustále roste a právě proto, že firma plánuje vyrobit více než 606 tisíc za rok, tak z toho vyplývají naše požadavky. Ceny aut jsou postaveny správně, bohužel ne všude v České v republice máme správné mzdy.

Odpovězeno: 16. 04. | 11:31Autor: právník

Otázka: nemohu si pomoci, ale jednání odborů mně nepřipadá férové a zavání vydíráním. Jedná se odborářským bossům skutečně o zájmy zaměstnanců? Vím, že nemůžete odpovědět jinak než "ano", ale mám dojem, že nyní se stanovisku vedení organizace nikdo nediví.

Jaroslav Povšík: Vždy jednáme fér, bohužel s vydíráním začala firma tím, že převede výrobu nejen dál na východ, ale zpět na západ. Věřte, že máme porovnání personálních a mzdových nákladů koncernu VW, kde jsme takřka na úplném konci. Zejména nás irituje, že nás předbíhá závod v maďarském Goeru a my jsme přitom komplexní značka.

Odpovězeno: 16. 04. | 11:33Autor: Martin Ryjáček

Otázka: Máte nadprůměrné příjmy a stále chcete víc. Myslíte si, že to prospěje rozvoji automobilky, investicím? Nebo chcete dát podnik pracujícímu lidu a znárodnit ho?

Jaroslav Povšík:V žádném případě nechceme podnik znárodnit. Jako jeden z vedoucích občanského fóra jsem velmi usiloval o tržní hospodářství. Chceme jenom spravedlivý podíl. Bohužel nadprůměrnost mezd je rozpjata. Dvě třetiny jí nedosáhnou, jedna třetina ano.

Odpovězeno: 16. 04. | 11:35Autor: Stávka?

Otázka: Bude smontovat brzo na východě,co pak?

Jaroslav Povšík: Ano, na východě již pracujeme v Srbsku, Kazachstánu, na Ukrajině, v Indii, Číně a letos zahájíme Rusko. Další projekty jsou připraveny, především se jedná o geopolitické obsazení lokalit a trhů. Významnou roli zde hrají cla. Odbory tyto projekty podporují.

Odpovězeno: 16. 04. | 11:37Autor: Xen

Otázka: Dobrý den! Můj dotaz spočívá v tom, jaký máet názor na myšlenku, že si zřídím firmu a zaměstnávám lidi.Mají jasně daná pravidlam,plat a výhody ze zákoníku práce. Mé firmě se začne dařit a tito zaměstnaci přijdou, že chtějí víc peněz z mého zisku. Ovšem firma je má, zaměstnanec už dostal zaplaceno!!

Jaroslav Povšík: Pokud budete v zisku, jste dobrý podnikatel. Zaměstnanci běžně mají podíl na zisku ve všech firmách, co znám, je důležité tento podíl využít zároveň k motivaci, stabilizaci a náboru dalších kvalitních zaměstnanců. Pak váš zisk příště bude ještě vyšší. Velmi vám v tom fandím. A samozřejmě: Stát prostřednictvím daní může být stále pevnějším státem.

Odpovězeno: 16. 04. | 11:39Autor: pavel

Otázka: Konečně se někdo odhodlal postavit těm "kapitalistům"držím vám palce vytrvejte ať dáte příklad ostatním ať si nenechají srát na hlavu

Jaroslav Povšík: Kapitalismus u nás tolik nepoužíváme. Je to tržní hospodářství. Momentálně má nové parametry globálního obchodu. To je samozřejmě pro odbory složitější, ale je to zároveň i výzva. Řídím se pravidelem - "nikdy neprovrtej loď, na které pluješ, ale zároveň se také nekrč v podpalubí". Moc děkuji za vaši podporu.

Odpovězeno: 16. 04. | 11:42Autor: Mirek

Otázka: Dobry den ,
Neplette ostatni lidi pouhou hrubou mzdou a reknete jake vsechny dalsi vyhody maji Vasi pracovnici. Delnici pobiraji velice slusne platy , maji zajistenou budoucnost a presto - stavka. Doporucil bych tydenni pobyt ve slevarne nebo ocelarne , abyste videli co musi nekdo delat pro 12 000

Jaroslav Povšík: Hutní provozy u nás máme také a je to opravdu velmi těžká práce. Zvláště na starých technologiích a s pravidelnou hrozbou zavření těchto provozů. I tito zaměstnanci spontánně odsouhlasili možnost stávky. Nicméně průměrné mzdy a sociální zajištění odpovídá pozici firmy Škoda v České republice; v rámci koncernu jsme ovšem stále vzdadu. V každém případě přejeme všem dobré pracovní podmínky a slušnou mzdu. Jsme také připraveni solidárně podpořit naším know-how, případně přímo vaše oprávněné požadavky.

Odpovězeno: 16. 04. | 11:47Autor: Jenda

Otázka: Dobry den,

pane predaku, nedomnivate se, ze:

1) prumerny delnicky plat 22 000 Kc mesicne je vice nez dost?

2) neobavate se prilivu delnickeho personalu z vychodu

3) presunu vyroby resp. automatizace

Dekuji za odpovedi...

Jaroslav Povšík: Dobrý den, ad 1 a 2) průměrný dělnický plat 22 tisíc je opravdu velmi rozdílný, nemá ho každý, ale zajímavý je nástupní plat, který je podstatně nižší, než například v TPCA a ve spoustě dodavatelských i jiných firem. Zaměstnanců z východu tady máme zhruba 4 tisíce a jejich podmínky jsou mnohem horší než naše. Odbory Kovo zřizují poradentské středisko pro tyto zaměstnace, zahájí jejich zastupování a pokusíme se je zrovnoprávnit.
ad 3) Přesun výroby se konat nebude, spíše rozšiřování výroby. Automatizaci bych si velmi přál, ale bohužel vzhledem k nízké ceně práce a k dalším nákladovým efektům, je zde nízký stupeň automatizace. To zaměstnance velmi trápí a je to předmětem velkého opotřebování organismu. Proto se obáváme návrhu na odchod do důchodu v 65 letech.

Odpovězeno: 16. 04. | 11:49Autor: Vašek z ČB

Otázka: Škoda že takovéhle odbory nemáme v ČB u Bosche. Hodně lidí by stávkovalo, ale ne kvůli platům ale kvůli tomu zacházení s lidmi. Otázka: U Škodovky Vám mizerné zácházení s lidmi nevadí?

Jaroslav Povšík: Velmi nám to vadí a řešíme to v průběhu roku několikrát. Poměrně úspěšně. V rámci naší účasti v Evropské radě VW jsme docílili směrnici "Partnerské chování na pracovišti", dále "Sociální chartu" a podle těchto pravidel postupujeme. Nicméně často se stává, že dochází ke skryté formě šikany psychologickou metodou.

Odpovězeno: 16. 04. | 11:50Autor: Cariocas

Otázka: Odbory a spolu s nimi tedy i vsichni pracovnici si koledovali o to ze nakonec nedostanou nic. Kdyz se jim 13 procent zda malo tak at si najdou praci jinde. Nikde jinde jim nikdo 13 procent neda ani nenabidne. Co se Vam jeste nelibi?!

Jaroslav Povšík: Není otázka, co se nám líbí, ale máme přesné propočty a pokud bychom nedali požadavek na základě těchto propočtů, klamali bychom naše členy a zaměstnance.

Odpovězeno: 16. 04. | 11:52Autor: Petr

Otázka: Chcete jenom vyšší již tak vysoké platy nebo se snažíte Škodu položit?

Jaroslav Povšík: Pracuji zde již 30 let a Škodovka je něco jako moje máma. Určitě ji nebudu chtít poškodit, zničit. Ale podíl z výsledků je právem zaměstnanců a odbory jsou povinny toto zprostředkovat.

Odpovězeno: 16. 04. | 11:54Autor: Ondřej

Otázka: Dobrý den, nevím, jak člověk, který se evidentně neumí postarat ani o to jak vypadá (a opravdu tedy vypadáta trošku jako bezdomovec), se může postarat o blaho druhých. Nezdá se vám, že jste to přehnal a že se vám to vymyká z kontroly?

Jaroslav Povšík: Opravdu jsem teď hodně unaven, protože je to nonstop práce s mnoha tisíci zaměstnanci. Všechny ty mítinky, jednání... a všichni musíme kumulovat mnoho dovedností dohromady. Také procházka po provozech typu hutě, montáže neumožňuje vzít si oblečení, jako když jdu například do divadla či na jiná jednání. S tváří už nic nenadělám, je mi 53 let a na plastiku nepůjdu.

Odpovězeno: 16. 04. | 11:56Autor: Eva Ročeňová Pardubice

Otázka: Můžete mě vysvětlit Vaši poznámku v TV -...chceme co nejmenší dopad na lidi a nejvíce poškodit zaměstnavatele...? Uvědomujete si vůbec,že ve firmě Vám nepatří ani špendlík, že pracujete s cizím majetkem? Kde je Vaše loajalita k firmě. Pane, Vy jste podle mého názoru veš v kožichu.

Jaroslav Povšík: Slovo poškodit není správné slovo, způsobit problémy ano, protože představenstvo si musí propočítat případné ztráty, ale to nejsou jen finanční, ale i důvěry zaměstnanců, kteří budou vyrábět tak složitý výrobek jako je auto. Věřím, že dojdeme brzy společně ke smíru a firma bude moci splnit úkoly tak, jak si je naplánovala. I my jsme připraveni vyrobit více jak 606 tisíc vozů ve špičkové kvalitě a bezpečnosti.

Odpovězeno: 16. 04. | 11:59Autor: Jirka

Otázka: můžete prozradit Váš plat včetně benefitů ? Řídím firmu s obratem 1miliardy , naštěstí nemáme odbory a lidem se daří dobře. Úplně jsem oněmněl když jsem slyšel Váš výrok ,že je třeba způsobit firmě co největší škody. Z toho jde mráz.

Jaroslav Povšík: Můj plat, respektive mzda, se řídí pravidly firmy Škoda a je stanoven Komisí pro mzdy funkcionářů z řad členů odborů Kovo. Benefity se opět řídí pravidly kolektivní smlouvy. Navýšení v rámci kolektivního vyjednávání se bude týkat všech funkcionářů tak, jako se bude týkat ostatních tarifních zaměstnanců.

Odpovězeno: 16. 04. | 12:01Autor: aktualne

Otázka: Dobry den,chci se zeptat, proc si myslite,ze by se firma mela se zamestnanci podelit o dosazene zisky. Jsou snad zamestnanci akcionari,kteri investovali sve uspory? Navrhujete take,aby v pripade ztraty tuto uhradili zamestnanci ze sveho(=rozumej nevyplacela by se jim mzda?).Dekuji za odpoved.

Jaroslav Povšík: Bohužel naši zaměstnanci nejsou akcionáři jako napříkld zaměstnanci VW či jiných podniků. Jsme jen námezdní pracovníci, proto klademe za prvé důraz na mzdu. Podíl na výsledku je v koncernu dohodnutým pravidlem a je brán jako motivace pro další úkoly. Pokud se firmě nebude dařit, je zcela logické, že musíme provést opatření. Také, že jsme je v minulosti prováděli a na mnoha místech koncernu jsou aktuální. Obrovsky nízká nákladová výhoda vůči ostatním koncernovým lokalitám nám ještě dlouhou dobu bude dávat prostor pro další jednání.

Odpovězeno: 16. 04. | 12:05Autor: jukka

Otázka: proc se snazite si nadiktovat sve platy (podobne jako poslanci) kdyz ti radovy zamestnanci nenesou zadnou zodpovednost za udrzeni schopnosti konkurovat na trhu. pokud se nekomu platy nelibi, at zmeni zamestnani, jako kazdy jiny clovek

Jaroslav Povšík: U nás je to tak, že každý zaměstnanec je instruován, že se podílí na konkurenceschopnosti na trhu kvalitou svojí práce a prezentování značky Škoda. Platy si nediktujeme, se základní nabídkou přišla firma, hledáme paraelu mezi mzdou, zajištěním pracovních míst, sociálních standardů, kvalitou prostředí na pracovišti a udržením trvalého rozvoje. Rozdíl v požadavcích mezi námi a firmou je dnes tak malý, že nezpůsobí žádné komplikace. Je to opravdu klasické kolektivní vyjednávání - akorát, že Škoda je hodně vidět a vyjednávání má nadstandardní mediální zájem. Na mnoha místech se opravdu potichu dohodly daleko lepší výsledky než u nás, akorát nebyly tak viditelné. Mnohdy i měli úmluvu zaměstnanci s managementem, aby výsledky nesdělovali kvůli zájmu okolí.

Odpovězeno: 16. 04. | 12:09Autor: badczech

Otázka: Nebojíte se, že se s vašimi stále zvyšujícími se nároky se může stát, že výroba bude přesunuta jinam, do země, kde si stabilnýho tahouna ekonomiky váží...?

Jaroslav Povšík: Osobně jsem o tom velmi přemýšlel a komplexně studuji lokality, kam se výroba rozšiřuje. Více jak stoletá tradice duševního i technického umu, stabilita zaměstnanců z generace na generaci nám dává oprávnění a dost jistoty, že základnou pro další rozšiřování bude do budoucna stále lokalita Mladé Boleslavi, Kvasin a Vrchlabí. Určitě budeme mít roky horší, ale určitě také lepší. Pro ty horší roky zde máme 4 tisíce agenturních zaměstnanců, zhruba tisíc zaměstnanců se smlouvami na dobu určitou a lidi ve zkušební době. Ale zapamatujte si moje slova: Velice pečlivě jsem situaci studoval, do budoucna nebudeme řešit situaci snižování personálu, ale budeme řešit zajištění kvalifikovaného, stabilního personálu. Evropská unie se stává stále více prostorem pro naše zaměstnance a samozřejmě tento prostor přináší lepší mzdy. Podobná situace již nastala u kolegů ve VW Slovakia. Tamní zaměstnanci odcházejí zejména do Anglie a Irska.

Odpovězeno: 16. 04. | 12:12Autor: Salec

Otázka: Pokud přispějí k vyšším ziskům zamětnanci vyšším nasazením a lépe odvedenou prací proč ne? Ale pokud jsou zisky spojené s lepším vedením a investicemi proč by se měl majitel dělit o svůj zisk se zaměstnanci? Je to jenom jeho volba.

Jaroslav Povšík: Ano, určitě, pokud se zaměstnanci nepodílí na zisku - ať už z jakéhokoli důvodu - nemohou z něho mít podí. Ale náš zaměstnavatel jménem členů představenstva osobně deklaroval poděkování za velký podíl zaměstnanců na rekordním zisku a nových investicích. Sám zaměstnavatel deklaroval, že je připraven zvýšit podíl na zisku v roce 2008 koeficientem 1,4.

Odpovězeno: 16. 04. | 12:13Autor: exprt

Otázka: Uvedomujete si ze svym vydiranim ohrozujete spoustu dalsich lidi zamestnanych v dodavatelskych firmach? Pokud vam Skoda zvysi platy, bude chtit usetrit jinde - tlak na dodatvatele aby snizili ceny, ty to prenesou na zamestnance a bude vymalovano. Narod vas bude milovat :)

Jaroslav Povšík: Nedomnívám se, že by se to dalo jednoduše přenést na dodavatelské firmy, to jsou také světoví hráči a tržní prostředí má svoji vlastní zdravou regulaci. A také diskutujeme se záměstnanci z těchto firem. Zatím konkrétní signál nikdy nezazněl.

Odpovězeno: 16. 04. | 12:14Autor: Lojza

Otázka: Dobrý den,pane Povšík.Mohli bychom vědě,jaké mzdy má vedení firmy,popřípadě p.Jahn? V jaké relaci jsou k VW? Je to podobné jako u dělníků?

Jaroslav Povšík: 5 ze 6 členů představenstva je německých a relace managementu je víc přiblížena jak platem, tak benefity a jejich konstrukcí koncernovému managementu.

Odpovězeno: 16. 04. | 12:17Autor: kladný hrdina

Otázka: Z textu Vaší písně vyplývá, že vedoucí a administrativní pracovníci předstírají práci a pracují jen dělníci,a to sice za almužnu. Jak jsou na tom s pracovním nasazením odboráři a jak oni vyjdou se svou almužnou?

Jaroslav Povšík: V podstatě každá písníčka je určitou metaforou a kdybychom se měli přesně řídit a pracovat podle písniček, tak by na světě bylo úplně jinak než teď. Písnička musí být melodická s jasným textem, aby si lidé mohli společně zazpívat. Samozřejmě si vážíme práce jak představenstva, tak dalších zaměstnanců, kteří jsou ve vyjednávacím týmu Škoda. Jsme prostě Češi a vzpomeňte si například na Karla Havlíčka Borovského a další spisovatele, hudebníky. Ti to také mysleli s nadsázkou.

Odpovězeno: 16. 04. | 12:23Autor: Kaplis

Otázka: Nemate pocit ze vase pozadavky jsou prehnane a jak by ste se jako odborari zachovali pokud by se nahodou SKODA dostala do problemu? Co reknete lidem kdyz se rozhodne SKODA presunou vyrobu jinam?

Jaroslav Povšík: Za chvíli odcházím na mimořádnou podnikovou radu a z té jdu rovnou k předsedovi představenstva, panu Wittigovi. Uvidíme, jak se to vyvine dál. Pokud by firma chtěla přenést výrobu jinam neoprávněně, budeme tomu čelit. Firma například zvažovala Írán, já osobně navrhoval možnost jít do budoucna do Vietnamu, kde jsou velice šikovní lidé a mnozí mluví česky. Ti by byli schopni pokrýt tamním počtem obyvatel zajímavý prostor našimi výrobky. Rád bych s těmito lidmi do budoucna spolupracoval. Zajímavý závod vznikne v ruské Kaluze a mzdy tam budou od začátku prakticky stejné, jako jsou ve firmě Škoda. Rozdíl je v jedné desetině ve prospěch Škody.

Přeji vám všem krásný den, omlouvám se, že jsme nemohl odpovědět na všechny dotazy. A věřte, že z našich mezd poctivě odvedeme daně do státní pokladny tak, abyste z toho měli prospěch i vy všichni naši občané. S pozdravem Jaroslav Povšík

 

Právě se děje

Další zprávy