Brno - Až do 5. ledna letošního roku měla vláda České republiky pouhé čtyři zmocněnce. Od tohoto data jich má devět. Na návrh tehdejšího ministra dopravy Aleše Řebíčka vláda jmenovala pět zmocněnců pro liniovou výstavbu pozemních komunikací- tedy pro výstavbu nových dálnic a silnic.
Mají hodně společného - všichni pocházejí z ODS a v podzimních volbách přišli o důležité posty.
Bývalý hejtman Pardubického kraje Ivo Toman má na starosti výstavbu silnice R35 na území pěti krajů, někdejší náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Milan Venclík silnice R52 a R43 na území dvou krajů.
Dvě silnice dostal „do péče" i bývalý senátor v okrsku Frýdek-Místek František Kopecký, dřívější náměstek hejtmana Karlovarského kraje Jan Zborník dostal na starosti rychlostní silnici R6 na území dvou krajů a bývalý radní Plzeňského kraje Miroslav Jaroš se má zabývat stavbou silnic I/19 a I/20 na Plzeňsku.
Proč ministerstvo dopravy najednou potřebuje pět vládních zmocněnců?
„Tyto funkce vznikly, protože jde o jedno z možných řešení problematických úseků, které často nelze řešit čistě z Prahy, ale zároveň mají nadregionální význam. Zmocněnec vlády na místě, který region zná, může být podstatně úspěšnější v jednání se zainteresovanými stranami, například s majiteli potřebných pozemků," řekl Aktuálně.cz bývalý ministr dopravy Aleš Řebíček.
Funkce pro kolegy? A proč ne?
Klíč pro výběr kandidátů vhodných na pozici vládního zmocněnce byl podle Řebíčka prostý: „Abychom s ním měli dobrou zkušenost a aby měl k problematice blízko, aby na tu práci měli čas a chuť. Vybraní se na to velmi dobře hodí."
A volba členů ODS, kteří až do podzimních voleb zastávali v krajích vysoké posty jako uvolnění, tedy placení funkcionáři, podle něj není nijak nevysvětlitelná.
„Myslím, že je dobré využít zkušenosti lidí, kteří něco dokázali. To jen u nás se média tváří, že to dobré není. Ano, všichni jsou z ODS - americký velvyslanec rezignoval, když zvítězil prezident druhé strany, protože se předpokládá přeobrazení prezidentovými lidmi. Guvernéři si tam do svého aparátu přivedou své lidi, starostové taky. U nás se tomu pořád divíme, jsem zvědav, kdy už tu Ameriku i v tomto směru konečně objevíme," komentoval Řebíček otázku na stranickou příslušnost nových zmocněnců.
Jmenovací listinu podepsal premiér Mirek Topolánek 5. ledna. První informace o existenci nových funkcí se v tiskových agenturách tiše mihla o týden později. Dříve o nich neinformovalo ani ministerstvo dopravy na svých stránkách, ani úřad vlády.
Někteří členové ODS však mají o situaci jasno: „Je to jasná trafika. Při stavbě silnic jde o miliardy," tvrdí spolustraník někdejšího krajského radního Miroslava Jaroše, který si přál zůstat v anonymitě. Redakce však jeho jméno zná.
Funkce vládního zmocněnce však až na výjimky placená není. „Z titulu jmenování zmocněncem vlády nevyplývá žádná odměna, pokud tím nevznikne pracovně právní vztah," vysvětlil Jakub Stadler z tiskového odboru Úřadu vlády.
Co mají dělat zatím netuší
Funkce nových vládních zmocněnců není nijak časově ohraničená. A sami zatím příliš nevědí, jaké budou mít pravomoci. „Během ledna se rozhodne, co budu moci přímo ovlivňovat. Rozhodně budu koordinovat přípravu stavby, abychom ji zrychlili, a jednat se starosty a majiteli pozemků," řekl po svém jmenování Ivo Toman.
„Přesný rozsah pravomocí zatím neznám. Problematikou R43 a R52 se však zabývám už léta," uvedl Milan Venclík.
Přesnou náplň činnosti vládních zmocněnců má vymyslet ministerstvo dopravy. Ukládá mu to stejná listina, která potvrzuje jmenování zmocněnců. „Celý proces samozřejmě zpomalila výměna ministrů. Ministerstvo nicméně pracuje spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic na jednotné metodice pro zmocněnce," uvedl Jakub Ptačinský z tiskového odboru ministerstva.
Problematické jsou hlavně silnice, které mají mít na starosti právě Toman s Venclíkem. U silnice R35 jsou zatím ve hře tři možné trasy, z toho jedna přes Český ráj. Územnímu plánu Břeclavska, kterým se nyní zabývá Nejvyšší správní soud, hrozí zrušení i s rozplánovanou trasou R52 z Brna do Vídně. O vedení silnice R43 na sever od Brna se vedou na úrovni města i kraje spory mnoho let.
Ostatní silnice, o jejichž vznik či dostavbu se mají zasloužit další tři zmocněnci, takové vášně zdaleka nevyvolávají.