Brno - Vybavujete byt a máte pocit, že nabídka nábytku na českém trhu je nepřeberná? Pak jste propadli iluzi, kterou vytvořili marketingoví odborníci.
Na českém trhu s nábytkem si v zásadě můžete vybrat ze dvou cenových extrémů - buďto nakoupit v levných řetězcích, které se předhánějí v tom, jak nízkou nabídnou cenu, nebo zvolit kvalitní nábytek nesoucí punc designové originality - do něj ale nejspíš investujete tolik, jako do koupě samotného bytu.
"Náš problém tkví v tom, že neumíme poznat kvalitu. Měříme ji jedině cenou. A naši představu o ceně vytvářejí letáky řetězců s nábytkem," upozorňuje odborník na marketing a nábytkářský trh Petr Styx.
Znamená to, že nemáme představu, kolik má kvalitní nábytek stát?
U nás panuje vžitá představa o tom, jak vzniká prodejní cena. Že ji tvoří nějaká hodnota materiálu, hodnota práce, energie a nějaký zisk obchodníka. Ale například u nábytku je to úplně jinak. První, co obchodníky zajímá je, kolik je zákazník ochoten za tu kterou věc zaplatit. Skutečná hodnota té věci nehraje žádnou roli.
Pokud tedy nyní do Česka přišel nový diskont s nábytkem, budou si muset řetězce uříznout něco ze své marže?
To je velmi nepravděpodobné. Titulky „cenová válka" a „bitva řetězců s nábytkem" jen vyvolávají v lidech představu, že právě teď je nejvýhodnější si nábytek koupit. Představa, že by na svém zisku krvácely tyto obchodní řetězce, je naprosto mylná. Jen budou kupovat od takových výrobců, kteří mají ještě nižší náklady.
Ale ty přece nemohou tlačit neustále dolů.
My nemáme naprosto žádnou představu, za jakou cenu dokáže vyrobit nábytek nebo třeba boty výrobce v Číně. A většina nábytku, který se prodává ve velkých řetězcích, pochází právě z Asie. Úspora začíná už u materiálu. Například dna u zásuvek jsou stále tenčí, výrobce ušetří i na délce šroubku, který přidržuje kování na skříňce. Pokud musí zlevnit, použije prostě šroubek o dva vruty kratší. Při tom kvantu, které si řetězec objedná už je to v celkových nákladech poznat. I když takto připevněné kování vydrží sotva pár měsíců.
Pak ho ale budu reklamovat.
A velmi pravděpodobně neuspějete. Tím, že jsme na první místo u nábytku postavili jeho cenu, jsme rezignovali nejen na jeho kvalitu, či chcete-li životnost, ale také na služby, které nám obchodník poskytuje. A to platí také o reklamacích. Úspěšnost není nijak vysoká, protože u řady závad je těžké prokázat, že se jednalo o vadu materiálu. Navíc, i když uspějete, dosáhnete jen toho, že dostanete další kus, který vám vydrží stejně dlouhou dobu. Proto Češi jako kutilové si raději takový nábytek sami vylepší, vyspraví, vystuží, koupí si delší šroubky. Samozřejmě, výrobce by to mohl udělat také tak, ale pak by nevyhověl cenovému požadavku obchodníka.
Jak do tohoto pojetí zapadá Ikea?
Ta poskytuje dobré služby, ale také jsou její ceny o něco výš než u takzvaných „low endových" řetězců jako Asko nebo Sconto. Také neprodává tolik asijského nábytku jako ostatní, má továrny v Polsku, ale i v Česku nebo na Slovensku, klade důraz na ekologii. Její nábytek ale má omezenou životnost. Tak je také vnímán na západ od nás - jde o pěkný nábytek pro studenty nebo mladé páry, který jim bude sloužit několik let, dokud si nenašetří na pořádný nábytek, který jim vydrží do konce života. Navíc v Ikea v České republice se začíná projevovat vliv neustálého tlaku na cenu - také tam se objevuje stále víc asijského nábytku.
Kvalitu tedy znamená designový nábytek?
Ano, ten je kvalitní. Z valné většiny není strojově, ale ručně vyráběný, což se odráží i na jeho ceně. Stejně jako jeho vzhled.
A není naopak předražený?
Odpovím otázkou. Zaslouží si designér odměnu za to, že ten nábytek vymyslel a navrhl? Má nápad nějakou hodnotu? Pravděpodobně mi nebudete odporovat. Design má hodnotu a za tu je zapotřebí zaplatit.
A co nějaká třetí možnost, zlatá střední cesta?
Česká republika má dlouhou nábytkářskou tradici. Bohužel se u nás český nábytek téměř neprodává. Ale stále jsou výrobci i řemeslníci, kteří vyrobí nábytek kvalitně a nebude stát tolik jako ten designový. Musíme si ale uvědomit, že hodnotu tohoto nábytku nemůžeme odvozovat od cen v nábytkářských řetězcích. Z našeho českého pohledu je i pak i tento nábytek předražený. Ale na druhou stranu si můžeme být jisti, že vydrží několikanásobně delší dobu než ten z low endového obchodu.