Brno - Jedna hrozba pokuty za zneužití osobních údajů ze strany Telefónica O2 ještě nepominula, firma přesto znovu začala klientům konkurenčních operátorů rozesílat nevyžádané SMS zprávy, nabízející internetové připojení.
"Chcete vědět více? Odpovězte nezávazně ANO na tuto SMS, zavoláme Vám zpět," vybízí operátor klienty. Tuto zprávu dostali v minulých dnech zákazníci T-Mobile a Vodafonu.
"Já i manželka máme telefon od T-Mobile. Stejná zpráva nám přišla s rozdílem jednoho dne. Vzhledem k tomu, že jsme si účty zařizovali každý zvlášť s odstupem několika let, musí být kampaň dost masivní," říká Pavel Sláma z Brna.
To potvrzuje i mluvčí dalšího z operátorů. "Ano, tyto zprávy přichází i našim klientům. Vzhledem k tomu, že ochrana práv zákazníků je naší dlouhodobou prioritou, jsme na našich internetových stránkách informovali zákazníky o možnosti podání podnětu k Úřadu pro ochranu osobních údajů," uvádí mluvčí společnosti Vodafone Miroslav Čepický.
Místo volání SMSky
Není to poprvé, co se Telefónica O2 snaží oslovit klienty konkurence. Český telekomunikační úřad dokonce s operátorem zahájil správní řízení pro podobné chování. Podnět k němu dali společnými silami T-Mobile a Vodafone, stejně jako samotní klienti operátorů.
Firma najatá O2 v rámci masivní marketingové kampaně od loňského května do září kontaktovala statisíce obyvatel České republiky vlastnící mobilní telefon nebo pevnou linku. Podle stížnosti však při tom O2 zneužívala údaje z databází, které s ostatními operátory sdílí.
"Úřad podrobně prověřil skutečnosti uvedené v obdržených podnětech, provedli jsme také právní rozbor a konzultaci na Úřadu pro ochranu osobních údajů. Na základě zjištěných skutečností jsme v květnu 2009 zahájili se společností Telefónica správní řízení. To v tuto chvíli probíhá a tak nelze předjímat jeho výsledek," říká mluvčí Českého telekomunikačního úřadu Dana Makrlíková. Co se týká možných sankcí, zákon o elektronických komunikacích umožňuje ve správním řízení udělit pokutu do výše několika milionů korun.
O2 tvrdí, že je vše v pořádku
Telefónica O2 svůj postup nepovažuje v žádném případě za problematický.
"V rámci rozsáhlé kampaně k představení nové koncepce služeb pro domácnosti oslovujeme statisíce majitelů mobilních telefonů a pevných linek, prostřednictvím různých prostředků přímé komunikace. S nabídkou O2 Internetového připojení kontaktujeme nejen své vlastní zákazníky, ale i uživatele náhodně generovaných čísel z rozsahů ostatních mobilních operátorů," uvedl mluvčí společnosti Martin Žabka.
Akce nejspíš ani tentokrát nezůstane ze strany konkurence bez odezvy. „Budeme řešit, zda se jedná o jednorázovou akci, nebo zda jen znovu zkouší starý vzorec. Každopádně se tímto postupem Telefónicy O2 budeme zabývat," uvedla mluvčí T-Mobile Martina Kemrová.
Neznají vaše jméno? Není vám pomoci
Mezi lidmi však telefonická kampaň vyvolala vlnu nevole. Lidé si stěžovali na urputnost telefonických prodejců i množství nevyžádaných telefonátů. Mnozí se stále obracejí na Úřad pro ochranu osobních údajů se žádostí o pomoc.
"Stížností na telemarketing pro Telefónicu O2 chodí opravdu velké množství," uvedla vedoucí tiskového oddělení úřadu Hana Štěpánková.
Ten všem stěžovatelům rozesílá dopis, odlišující několik případů - pokud lidem volají prodejci "naslepo" a neznají tedy jejich jméno, nejedná se o zpracování osobních údajů a proti obtěžování tak není pomoci.
O něco lepší situaci mají lidé, kteří jsou uvedení v telefonním seznamu, zvlášť pokud ke svému telefonnímu číslu nechali připojit upozornění, že kontakt nesmí být zneužit k marketingovým účelům.
Ani jeden z těchto případů však nespadá do kompetence Úřadu pro ochranu osobních údajů. Ten by se mohl telefonickým prodejem zabývat jen tehdy, pokud by volající znal jméno majitele telefonu, aniž by se však majitel představil, byl uvedený v telefonním seznamu nebo dřív dal společnosti Telefónica O2 své údaje k dispozici.
„V takovém případě doporučujeme, požádat společnost o informaci o zpracování osobních údajů účastníka, kterou je jako správce povinna předat bez zbytečného odkladu a jejíž součástí je i informace o zdroji osobních údajů. Pak může uživatel požadovat likvidaci těchto údajů," uvedl ředitel úřadu pro styk s veřejností Zdeněk Koudelka. Teprve kdyby volající společnost nevyhověla této žádosti, mohl by se případem zabývat jeho úřad.