Základní spor se vede ve dvou rovinách: první je určení typu palubních jednotek, které budou kamiony využívat, druhou potom samotný systém.
Zatímco Kapsch prosazuje satelitní systém podpořený asi stovkou mýtných bran, komise chce "čistý" satelit a brány jen v místech, kde není satelitní signál.
Ministerstvo dopravy také žádá, aby systém využíval pouze takzvaných inteligentních palubních jednotek vybavených složitým softwarem. To by však znamenalo vyšší náklady pro dopravce, neboť tyto jednotky jsou několikanásobně dražší než ty současné.
Kapsch navrhuje technologii, která by umožnila využití obou základních typů jednotek, inteligentní i jednodušší, a rozhodnutí by bylo na dopravcích.
Jednání? Složitá
"Naše vyjádření formulujeme v mnoha námitkách a výhradách," řekl šéf týmu Petr Moos. Zároveň ale uvádí, že to, co předložil komisi, je pouze návrh, který je možné dopracovat a vzít v úvahu námitky protistrany.
"S hlubokým respektem k akademické odborné komisi, která se mýtnými systémy zabývá na teoretické úrovni, je to právě společnost Kapsch, která buduje mýtné systémy po celém světě a má s nimi na praktické i teoretické úrovni zkušenosti již několik desetiletí," vyjádřil se ke sporu majitel společnosti Georg Kapsch.
|
"Umíme proto velmi expertně posoudit, kdy bude systém efektivní a kdy jde pouze o obtížně realizovatelnou teorii," doplňuje.
"Současné čistě politicky motivované úvahy a s nimi spojená změna názoru poradní skupiny nejsou pro firmu Kapsch nepochopitelné. Odborná komise pravděpodobně posuzovala technické aspekty řešení, aniž by vzala v úvahu jeho komerční stránku," uvádí zástupce firmy Kapsch David Šimoník.