Praha - V tuzemských internetových obchodech loni lidé utratili rekordních 43 miliard korun, o šest miliard korun meziročně víc. Jen o Vánocích e-shopy utržily 17 miliard korun. Vyplývá to z prvních výsledků výzkumu Asociace pro elektronickou komerci. Další nárůst prodeje očekávají provozovatelé internetových obchodů také letos.
"Přestože se zvyšují výše celkových obratů, i v roce 2012 pokračoval trend snižování průměrné útraty na jednu osobu i výše objednávek," uvedl ředitel asociace Jan Vetyška. Zatímco v roce 2010 byla průměrná roční útrata 11 659 korun, loni to bylo 9280 korun.
Počet pravidelných klientů roste
Naopak se zvyšuje počet osob nakupujících on-line pravidelně. Pět a více nákupů ročně v e-shopech provede 52 procent uživatelů internetu, alespoň jednou za rok jich nakoupí 91 procent. Minimálně jednu zkušenost s internetovým nákupem pak má 98 procent uživatelů.
"Důvod těchto trendů je zřejmý a souvisí hlavně s tím, že Češi si již na webu neobjednávají pouze zboží jako televize a ledničky, ale prakticky veškeré zboží," dodal Vetyška. Stále oblíbenější je nákup oblečení, sportovního vybavení, šperků či produktů pro domácí mazlíčky.
Výrazně roste také prodej služeb, zájem je například o finanční služby, jako je pojištění. Výhodou nákupu na internetu je hlavně možnost jednoduchého srovnání nabízených produktů a často i nižší cena než v kamenných obchodech.