Praha - Česká pošta musela kvůli distribuci novin a časopisů ke svým 33 tisícům pracovníků nabrat dalších 2500 doručovatelů. Od října roznáší všechny deníky, a počet dodávaných výtisků se tak více než zdvojnásobil.
Pošta obnovila distribuci tisku předplatitelům v polovině loňského roku, kdy začala roznášet Deník vydavatele Vltava-Labe Press. Předtím službu 20 let neposkytovala. Letos k poště přešli zbývající vydavatelé poté, co přestali být akcionáři společnosti Mediaservis, která jim do té doby distribuci zajišťovala.
Poštu podle mluvčího Iva Mravinace letošní skokový nárůst poptávky po distribuci tisku zaskočil a musela velmi rychle reagovat nabíráním nových lidí pro ranní roznášku. V současnosti pošta roznáší kromě VLP i tituly Economie, Mafry, Borgisu, Ringieru a vydavatelství Futura.
Méně dopisů, více novin
"Spravujeme kmen téměř 430 000 předplatitelských adres a v současnosti denně roznášíme průměrně 300 000 deníků, k tomu je ovšem zapotřebí připočítat desetitisíce týdeníků a měsíčníků, u kterých se náklad číslo od čísla mění," uvedl Mravinac. Distribuce tisku pro poštu znamená další zdroj příjmů v době, kdy opadá zájem o doručování listovních zásilek.
Mediaservis podle jednatele Martina Dzúra o distribuci denního tisku nadále usiluje. Stále distribuuje některé časopisy a regionální noviny.
Lidé si stěžují
"Celostátní denní tisk jsme přestali distribuovat, protože od nás většina vydavatelů po prodeji svých podílů odešla ke konkurenci. Každý den nám volá hodně lidí a reklamuje nedoručení novin. Ale tím, že již celostátní noviny neroznáší Mediaservis, tak by uvedené reklamace měly směřovat spíše na našeho konkurenta než na nás," uvedl.
Pošta má v roznášení novin tradici od 16. století. Od 19. století pak získala na službu monopol, který trval s krátkou přestávkou po druhé světové válce až do začátku 90. let minulého století. Od 50. let službu zajišťovala Poštovní novinová služba (PNS), pod kterou spadaly i pouliční novinové stánky a specializované prodejny.